Brev
Venner…
Hej.
Jeg bliver grint af og fniset af, og de gider ikke vente på mig..
Jeg følger mig virkelig ked af det…
Jeg har sagt undskyld for noget jeg ikke har gjort..
Plz hjælp mig… :'(
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev, det er rigtigt godt du skriver hertil og fortæller om, hvordan du har det. Nogle gange kan det være rigtigt svært, at beskrive hvad det er der sker i forbindelse med drillerier og mobning. Måske har du i skolen set, at nogle af dine drenge klassekammerater kommer op at slås. Det er oftest drenge der gør det, men det betyder ikke, at piger ikke kan være rigtigt hårde ved hinanden. Det er lige så barskt det piger gør ved hinanden. Så jeg kan godt forstå, at du ikke har det godt med det. Det kan være svært, at få voksenhjælp hvis man som dig bliver behandlet som det du ganske kort beskriver. Måske har du oplevet, at du af en voksen kan få at vide ”-at så må du gå hurtigere” eller ”-pyt med det”- kommentar, hvis du fortæller om fniseriet, det kan også være du har helt andre oplevelser? Jeg kan tænke mig, du måske nogle gange tænker på, hvordan du gerne vil have tingene skal være. Kan det måske ske sammen med du siger undskyld, også selv om du ikke har grund til det? Kan det være en mulighed for dig, at få sat ord på, hvordan du gerne vil have tingene skal være? Jeg kan tænke mig, at når de andre ikke vil vente på dig, gør det muligvis ondt indeni. Kan det være en idé for dig, at tale med de andre om, hvordan du oplever din hverdag? Det kan være, at du bedst kan tale med en enkelt af dem ad gangen? Kan du beskrive hvordan du har det, når de forskellige ting sker? Måske fortæller de, at det ikke er sådan ment, men det ændrer jo ikke ved, hvordan du oplever tingene. Hvordan mon de vil have det, hvis rollerne var byttet om, har de tænkt på det? Det er måske svært at tale med dem om det, hvis du har det sådan, tænker jeg det er bedst, at du kan tale med din lærer om det. Hvis du har prøvet det, eller er usikker på hvordan det vil blive modtaget, kan du måske vise dit brev og mit svar til din lærer. Det er nemlig slet ikke okay, at du bliver behandlet så du ikke har det godt. Din lærer kan lave et møde for jer piger og snakke med jer om, hvordan I får det godt sammen igen. Min bekymring er, at hvis i ikke får hjælp af en lære, så bliver de piger ved så længe, at måske ingen af pigerne, tør snakke til dig, selvom de egentlig gerne vil. Det kan også være en idé, at du skriver det til din lærer på intra, eller at dine forældre ringer eller skriver til din lærer. På den måde, kan I samarbejde både elever, lærer og forældre. Det kan også være en idé for dig, at tale med din skoles AKT-lærer. Hvis du ikke ved hvilken lærer det er, kan dine almindelige lærere fortælle det. AKT-lærerne kan tit hjælpe med, at få sat lidt ord på de ting og oplevelser, der fylder, hvad tænker du om sådan en ide? Kan det være en ide for dig, at tale med dine forældre om, hvordan du oplever dine venners opførsel? Jeg tænker det måske mest er noget der sker i skoletiden, måske ved dine forældre det slet ikke? Jo mere du kan sætte ord på, hvordan du oplever din hverdag, jo lettere kan det oftest blive, at gøre noget helt konkret ved det. Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om dine oplevelser. Mange kærlige hilsner BørneTelefonen