Ved sku ik lige hvad der sker?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15,

Tak for brevet. Du fortæller nogle ting, der lyder helt almindelige. Og nogle ting, der lyder ualmindelige. Jeg forestiller mig, at du godt selv kan se, hvilke af de ting du skriver, der skiller sig lidt ud. Måske kan mit svar hjælpe dig til at få overvejet, hvad der kan være grunden til, at du har det på den måde.

Det er meget almindeligt at ville skille sig ud på en eller anden måde. Måske især hvis man er begyndt at kede sig i den dagligdag man har. Efterhånden som man vokser op, er der nogle ting ved verden der kan blive tydelige for én. Som alle de ting man siger, bare fordi omverden mener man skal. Og jeg kan sagtens forstå, at de ting kan virke åndssvage. For nogles vedkommende er det også en måde at vise verden, at man er værd at lægge mærke til, at man er noget særligt, eller måske, at man har det dårligt.

Det er ikke så almindeligt at drikke og ryge hash i skolen, eller at gå med kniv. Det er heller ikke lovligt, og hvis du bliver opdaget i at gøre nogle af de ting, kan du risikere at blive bortvist fra skolen. Har din lærer mon prøvet at tale med dig om, at du har ændret dig? Det er faktisk hans eller hendes ansvar at tage den snak med dig, især hvis du ikke trives i skolen eller hjemme.

Det er ikke almindeligt at være glad for at gøre andre fortræd. Men den mest almindelige årsag til, at man gør det, er at man måske selv er blevet gjort fortræd. Så kan der ske det, at en følelse af vrede over den uretfærdighed man har oplevet, bygger sig op inden i én, og så kommer den ud ved, at man selv gør andre fortræd. Måske for at prøve at skabe en form for balance i tingene, men det skal ikke gå ud over andre.

Jeg kan med sikkerhed fortælle dig, at der ikke er noget galt med dig. Men jeg kan ikke vide noget om, hvad der kan være sket i dit liv, siden du føler som du gør, og gør som du gør. Det ved du måske selv?

Jeg kan også med sikkerhed fortælle dig, at de ting du beskriver, vil blive opfattet som meget forkerte af mange omkring dig. Som dine lærere, forældre og klassekammerater. Ingen kan lide at blive gjort fortræd, særligt ikke af én, der lader til at være ligeglad med deres følelser. En skole er ikke et sted for fulde folk med knive. Det kan hurtigt gå meget galt, og ende med at få konsekvenser, der ikke kan trækkes tilbage.

Jeg håber, at de ting jeg skriver giver mening for dig. Jeg synes du skal tale med nogen, uanset om du kan relatere til noget af det jeg skriver eller ej. Prøv at tænke på, hvem du kender, der ville være til at tale med. Det behøver ikke være en lærer eller din mor eller far. Bare en du tror du kan tale med. Der findes sandsynligvis en vejleder eller rådgiver på din skole, som er der for at du kan tale med ham/hende. Du kan også gå til din læge. Eller til en åben rådgivning som fx Headspace: https://www.headspace.dk/. Du er slevfølgeligt også rigtig meget velkommen til at ringe ind på 116111 og få en snak med os. Både hos Headspace og her kan du fortælle hvad som helst og blive mødt af rådgivere, som vil tale med dig på dine præmisser.

Der findes mennesker omkring dig, som er der for at hjælpe,og gerne vil hjælpe. Og hvis du har det dårligt, eller har oplevet noget som ikke er retfærdigt, så kan du gå til dem. Det håber jeg du vil gøre.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!