Brev
ved ikke hvad jeg skal gøre
hej jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
jeg har en rigtig god ven som jeg altid har kendt vi bor i samme bygning og vores mødre har været venner så vi har kendt hindanden lige siden at vi blev født.
vi går også i klasse sammen. han er begyndt at mobbe mig med at jeg er ginger, i starten tænkte jeg ikke så meget over det men han er blevet ved mega længe og jeg er begyndt at tage det personligt. jeg sagde til ham at jeg ikke kunne lide det men han kaldte mig bare bitchy.
han er også begyndt at nive og slå mig tit. jeg har overvejet at sige til min mor at hun skal skrive til hans forældre men jeg vil ikke have at det skal ødelægge vores venskab.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Hvor er det godt, at du skriver herind, så du kan få noget hjælp.
Du slutter dit brev af med at skrive, at du er bange for at ødelægge jeres venskab. Som jeg ser det, er han lige nu i gang med at ødelægge jeres venskab, og du beder om hjælp for at bevare det.
Selvom han måske vil sige, at han gør tingene for sjov, og at du er “bitschy”, er det jo ret tydeligt for mig, at du ikke kan lide som tingene er lige nu. Og du ret til ikke at kunne lide den ændring der sker. Der er jo ikke så mange af os, som faktisk synes det er sjovt at blive nevet og slået.
Det vil jo være rigtig surt at miste en god ven og jeg kan godt forstå din bekymring og din frygt for at miste ham. Men hvis han bliver ved at kalde dig Ginger, og nive og slå dig, kan det jo være, at I lige nu har brug for en lille pause fra jeres venskab. Det sker jo desværre nogle gange.
Nu ved jeg ikke, hvor godt jeres forældre kender hinanden, men du nævner selv, at det kan være en mulighed at få din mor til at hjælpe. Tror du måske I kan mødes. Din mor, en af hans forældre, dig og ham og så snakke situationen igennem. Nogle gange er det nemmere at sige tingene på den måde. Det kan jo være, at han ikke helt har forstået, hvor ked af det du bliver.
Det er jo vigtigt at vores venner er jo de mennesker, vi skal føle os trygge og afslappede sammen med. De skal ikke overtræde vores grænser eller få os til at have det dårligt. Og det er jo de færreste personer, som går rundt og ønsker at gøre andre kede af det, så mon ikke det hjælper, hvis du snakker med ham.
Når du snakker med ham, så prøv at forklare det fra din side, så han ikke føler du angriber ham.
Du kan f.eks bruge følgende sætninger, hvis de giver mening for dig.
Jeg bliver ked af det, når du kalder mig Ginger. Også selvom du bare gør det for sjov.
Når du slår mig og niver mig bliver jeg ked af det, og bliver i tvivl om du stadig vil være min ven
Jeg er meget glad for, at have dig som ven. Du betyder meget for mig, men hvis du bliver ved med at gøre mig ked af det, er det svært for mig at være din ven.
Højst sandsynligt vil I jo kunne løse det med en snak, men hvis han bliver rigtig sur og I bliver uvenner skal du nok komme igennem det også. Du virker som en stærk dreng, som ønsker det bedste for alle, og ikke vil behandles dårligt.
Håber du kan komme lidt videre med det her svar. Du er velkommen til at skrive herind igen og hvis du hellere vil snakke med en, kan du ringe på 116111.
mvh BørneTelefonen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!