Brev
Ved ikke hvad jeg skal gøre
Hej jeg er en pige på 14 år.
Jeg er blevet mobbet siden 4. klasse og går nu i 8. klasse. Bliver kaldt får fede mongol, ulækker og en taber, er også blevet sparket et par gange.
Bliver holdt meget udenfor i klassen og der er ingen som gider være sammen eller snakke med mig.
Når jeg laver en aftale (som sker meget sjældent) aflyser de dét i sidste sekund og jeg bliver meget ked af det, og tænker meget over hvorfor de ikke gider være sammen med mig.
Har for noget tid siden oplevet at alle pigerne i min klasse har haft holdt en hyggeaften hvor jeg som den eneste ikke blev inviteret og tænker stadig over hvorfor de ikke gider mig.
Har snakket med lærer om det og vi har også snakket med dem som er grimme overfor mig, og det er ligesom om at når vi rhar snakket at det bliver være og være.
Har ikke rigtig lyst til at tage i skole, bliver nogle gange ked af det om morgen og har mest lyst til at blive hjemme, hvor ingen kan sige noget grimt eller gøre mig noget.
Hilsen pigen som bliver mobbet.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Puha, hvor er det bare ikke i orden at skal have det sådan i skolen og jeg kan godt forstå ,som du skriver, at du ikke har lyst til at komme i skole.
Det varmer mit hjerte, at du allerede har haft mod til at få talt med din lærer om, hvordan det er at være dig i klassen. Øv, at du oplever, det er blevet værre af det. Men det betyder ikke, at du ikke forsat skal kæmpe sammen med en voksen for at få det bedre i klassen.
Ved din lærer mon, at det stadig ikke er i orden den måde, de behandler dig på? Det er vigtigt, at læreren får besked for at kunne gøre noget ved det. Jeg tænker, at du og dine forældre skal snakke med din lærer igen og måske foreslå læreren, at hun får noget hjælp og støtte udefra til at snakke med klassen om, hvordan man behandler hinanden. I kan fx foreslå, at din lærer går ind på vores hjemmeside www.bornsvilkar.dk, hvor der ligger materiale som læreren kan bruge til at højne trivslen i klassen, ligesom vi også tilbyder at komme ud i klassen og undervise i trivsel, hvor vi sætter fokus på fællesskab, venskab og tolerance i klassen.
Jeg tænker, at der godt kan sidde andre i din klasse, som også føler sig dårligt tilpas og bare er medløbere, fordi de ikke har det mod som dig til at bede om hjælp. Det kunne godt lyde til, at der er en rigtig dårlig kultur i din klasse, som alle skal tage del i at ændre. Det betyder ikke, at alle skal være bedste venner, men at man behandler hinanden med respekt.
Det kunne måske være rart for dig at finde noget i din fritid, som kunne interessere dig. En sport, noget kreativt, eller noget helt andet, hvor du møder nye unge og får nye venskaber. Det ved jeg godt kan være svært, når man ikke har det godt, men det kunne måske give dig noget overskud, når du ved, at du skal mødes med nogle efter skole, du har det godt med.
Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp. Du fortjener som alle en mobbefri klasse.
Hvis det hele er for meget for dig lige nu, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen.