Brev
Utilfreds med min krop
Hej bb
jeg er en pige på 12 år og på det seneste har jeg næsten ikke spist. Da jeg spiser er det et brød to gange om dagen og masser af vand.
Jeg vil gerne tabe mig fordi drengene i min klasse driller mig de nærmest mobber mig. Jeg er 158 og vejer 51,3 mit mål er at komme ned på 46,4 eller er det for tyndt.
I min fritid går jeg til gymnastik to gange om ugen men jeg tænker mine muskler 1-2 gange om dagen.
Min mor synes at jeg skal stoppe hun er bange for at det går for vidt og jeg får anoreksi
jeg er også bange for at få det men passer meget på.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Det er på ingen måder i orden, at drengene driller dig! Jeg kan godt forstå, at det er svært, at de gør det, men at holde op med at spise vil ikke hjælpe dig.
Når jeg læser, hvor lidt du spiser, bliver jeg bekymret. Din krop har nemlig brug for mad, for du har en alder, hvor den udvikler sig rigtig meget. Samtidig har den brug for energi, så du kan koncentrere dig i skolen og yde det bedste til gymnastik og til træning.
Jeg kan derfor godt forstå, at din mor er bekymret for dig. Og jeg bliver glad for at læse, I har talt om, at det kan gå for vidt. Jeg tænker på, om du også har talt med din mor om, at drengene driller – og at det er derfor du ikke spiser noget? Hvis I ikke har talt om det, har du så mod på at fortælle hende det? For det er nemlig rigtig vigtigt, at du får noget hjælp, så mobningen stoppes. Derfor skal din lærer have besked, og det kan din mor hjælpe dig med.
Hvis du får brug for at få hjælp til, hvordan du kommer i gang med at spise normalt igen, kan du og din mor tale med skolens sundhedsplejerske.
I kan også sammen kigge på hjemmesiden http://www.lmsos.dk/, hvor man kan læse om spiseforstyrrelser.
Mange kærlige hilsener og tanker fra
BørneTelefonen