Brev
Usynlig og kvælertag
Her for Tilden føler jeg mig usynlig
Idag i musik feks. da vi skulle spille Xylofon glemte min lærer at give mig stave så jeg måtte spille med mine fingrer men til noget vigtigere
jeg arbejder nede i kantinen self uden løn bare for sjov men der er en pige der hedder E. som går i 6. og hun kan godt lide at drille og slå for sjov ( tror jeg ) men idag var det for vildt for 4 gang tog hun kvælertag på mig og jeg havde ingen sko på så hun bar mig uden for og jeg fik helt våde sokker jeg har snakket med min mor om det men hun siger bare at vis hun gør det igen så snakker vi med hindes forældre jeg har og’s sagt til lærene for lang tid siden men hun bliver ved??
KH N.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N
Tak for dit brev. Først og fremmest får jeg lyst til at skrive, at jeg synes det er rigtig flot at du hjælper i kantinen. Det fortæller mig at du er interesseret i andre mennesker og gerne vil hjælpe? Du er kun 10 år og alligevel lader kantinechefen dig hjælpe. Det fortæller mig at du må være en ansvarlig pige, og jeg tænker også at du har mod på at prøve nye ting.
Det virker som om du er glad for at hjælpe til i kantinen, men at E. nogle gange gør det mindre sjovt at være der. Den episode, du beskriver, synes jeg er meget voldsom og selvom E. godt kan lide at drille (bare for sjov), så lyder det til at være blevet for meget. Der er jo stor forskel på venskabelig drilleri og på mobning. Måske har E. svært ved at se forskellen og så er du nødt til at hjælpe hende ved at sige stop eller få hjælp fra nogle voksne. Jeg tænker at det er rigtig godt, at du har talt med din mor om det. Desuden fortæller du at du tidligere har talt med lærerne. Lærerne tror muligvis at det er stoppet, så nogle gange kan det være nødvendigt at sige det en gang til. Har du en lærer, du er særlig glad for, som enten du eller mor ville kunne tale med om det? Måske endda en lærer der både kender dig og E. Ellers kan du måske fortælle det til kantinechefen, hvis du tænker at han eller hun vil kunne sætte en stopper for det.
I brevet beskriver du også at du føler dig usynlig for tiden. Jeg tænker at det må være en rigtig svær følelse at have indeni. Hvis du oplever det en anden gang, tænker jeg at du skal være lige så god og modig som du har været i situationen med E. Du skal sige til læreren at han har overset dig. Hvis det føles for svært, lyder det som om at din mor gerne vil hjælpe dig med at gøre læreren opmærksom på det.
Så godt du mærker efter og beder om hjælp, for det er vigtigt du føler dig set og accepteret både til musik og når du arbejder i kantinen. Håber det hjælper at få talt med din mor og dine lærere igen og ellers er du altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at give dig flere råd.
De bedste hilsner
Børnetelefonen