Usynlig og kvælertag

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære N

Tak for dit brev. Først og fremmest får jeg lyst til at skrive, at jeg synes det er rigtig flot at du hjælper i kantinen. Det fortæller mig at du er interesseret i andre mennesker og gerne vil hjælpe? Du er kun 10 år og alligevel lader kantinechefen dig hjælpe. Det fortæller mig at du må være en ansvarlig pige, og jeg tænker også at du har mod på at prøve nye ting.

Det virker som om du er glad for at hjælpe til i kantinen, men at E. nogle gange gør det mindre sjovt at være der. Den episode, du beskriver, synes jeg er meget voldsom og selvom E. godt kan lide at drille (bare for sjov), så lyder det til at være blevet for meget. Der er jo stor forskel på venskabelig drilleri og på mobning. Måske har E. svært ved at se forskellen og så er du nødt til at hjælpe hende ved at sige stop eller få hjælp fra nogle voksne. Jeg tænker at det er rigtig godt, at du har talt med din mor om det. Desuden fortæller du at du tidligere har talt med lærerne. Lærerne tror muligvis at det er stoppet, så nogle gange kan det være nødvendigt at sige det en gang til. Har du en lærer, du er særlig glad for, som enten du eller mor ville kunne tale med om det? Måske endda en lærer der både kender dig og E. Ellers kan du måske fortælle det til kantinechefen, hvis du tænker at han eller hun vil kunne sætte en stopper for det.

I brevet beskriver du også at du føler dig usynlig for tiden. Jeg tænker at det må være en rigtig svær følelse at have indeni. Hvis du oplever det en anden gang, tænker jeg at du skal være lige så god og modig som du har været i situationen med E. Du skal sige til læreren at han har overset dig. Hvis det føles for svært, lyder det som om at din mor gerne vil hjælpe dig med at gøre læreren opmærksom på det.

Så godt du mærker efter og beder om hjælp, for det er vigtigt du føler dig set og accepteret både til musik og når du arbejder i kantinen. Håber det hjælper at få talt med din mor og dine lærere igen og ellers er du altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at give dig flere råd.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!