Upassende Billede

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det for tiden. Jeg kan ikke trylle billeder ud af verden, men jeg vil gerne give dig min støtte. Jeg håber også meget, at du har gode venner, som støtter dig for tiden, og som er der for dig?

Du fortæller, at du har sendt upassende billeder til én, du stolede på. Det vil jeg godt lige tage fat i. Jeg tænker nemlig, at der ikke findes upassende billeder – kun upassende opførsel hos dem, der videresender noget, de ikke har ret til. Din nøgne krop og billeder af den tilhører dig, og ingen anden, uanset hvor mange fotos du sender af den. Det er derfor også godt, at du har anmeldt det. Det er både skadeligt og meget ulovligt at sende billeder rundt af andre personer, uden at man har fået tilladelse. Jeg tænker på, om dine forældre mon hjalp dig med at anmelde det? Eller din psykolog? For jeg ved fra andre unge, at det kan være godt at have en voksen til at hjælpe med sådan en anmeldelse. Så kan de voksne nemlig også følge op på, om der bliver gjort noget ved det!

Lige for tiden er der rigtig meget snak om netop det problem, du oplever. De sociale medier og vores smartphones gør det for nemt at tage og videresende billeder – og mange unge glemmer at tænke på, at pigen på billedet er et menneske, som bliver såret, og som overhovedet ikke har givet sin tilladelse til, at billederne må deles.

En pige, der hedder Emma, oplevede dette problem, og hun har sagt noget, som jeg synes er ret klogt. Det lyder ca. sådan her: ”Samtykke er det afgørende. Ligesom voldtægt og sex intet har at gøre med hinanden, så er billeder delt med og uden samtykke to helt forskellige ting.” Du kan læse mere om Emmas måde at tackle det på her: http://www.dr.dk/nyheder/indland/offer-haevnporno-faa-hele-emma-holtens-historie-her

Jeg tror, at den eneste måde, man kan få gjort noget ved problemet, er – udover at lade være nogensinde at sende billeder af sig selv, som man ikke ville vise sin bedstemor – at tale sammen om problemet. Jeg ville ønske, at din lærer ikke havde bebrejdet dig for noget, som du jo ikke kan lave om nu. Læreren kunne i stedet have sagt: ”Det må vi snakke om i klassens time. Vi skal have en debat om det her.” Ved dine forældre mon, at din lærer sagde sådan til dig? Ellers tænker jeg, at du skal sige det til dem. For det er slet ikke i orden, og det er noget, som skolen skal tage alvorligt, og gøre noget ved!

Jeg tror, at der skal ske en ændring i folks opfattelse, sådan at det bliver set som ondskabsfuldt at videresende nudes, i stedet for at folk synes det er sjovt, eller offerets (pigens) egen skyld.

NB: Du må gerne sende mit svar rundt til ALLE du kender.

Knus og kram fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.