Svigtet af venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M

Jeg er meget ked af at høre om de ting, du må gennemgå. Det er bare ikke i orden, at dine lærere ikke tager dig alvorligt. Det fatter jeg simpelthen ikke.

Det er rigtig godt, at du taler med skolepsykologen og sundhedsplejersken, så du forhåbentlig får noget opbakning der, men hvis du skal fortsætte i den klasse, så skal der altså mere hjælp til. Og det skal der med det samme.

Din skole må have en AKT-lærer (adfærd, kontakt, trivsel), som kan hjælpe dig og klassen og ikke mindst dine lærere med at få skabt en bedre klassekultur. Det er særdeles kritisabelt, at der ikke bliver gjort mere. Det kan dine forældre undersøge ved at ringe til skolens ledelse.

Din skole må også have en mobbepolitik med en handleplan for, hvad skolen skal gøre, når der opstår mobning i en klasse. Det kan dine forældre også undersøge ved at kontakte ledelsen. Måske kan I også finde det på skolens hjemmeside.

Det, der sker, er i hvert fald fuldstændig uacceptabelt. Og det er på INGEN måde din egen skyld.
Mobningen er et resultat af, at din klasse på ingen måde fungerer. Der er noget helt galt. Ellers opstår den form for mobning ikke. Og du skal vide, at det ligeså godt kunne have været en anden og ikke dig, det gik ud over.

Med andre ord, så er det tit små tilfældigheder, der gør, at nogen bliver mobbet, og hvem der bliver mobbet.
Du må derfor endelig ikke opfatte dig selv som sådan et menneske, der er født til at blive mobbet. Det er du ikke. Du er et menneske, der har været så uheldig, at du er kommet til at gå i en rigtig dårlig klasse.
Desværre kommer det jo uanset hvad til at præge din selvopfattelse, så du får den tanke, at du ikke fortjener at leve. Men det kan jeg garantere dig for, at du gør!
De voksne mennesker omkring dig lever tydeligvis ikke op til deres forpligtelser. Du er blevet svigtet. Det er derfor, du nu har de triste tanker, som du har.

Det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om dine tanker, så det ikke bliver værre, og så du kan få det bedre. Det fortjener du i allerhøjeste grad. Det er nødvendigt for dig at stole på, og det kan en psykolog hjælpe dig med.

Egentlig vil jeg anbefale dig at skifte skole med det samme, så du kan nå at afslutte din skoletid på en god måde, men da der nu er så kort tid til afgangsprøverne, er det nok ikke så smart...

Og dog... hvis det forholder sig sådan, at du pga. mobningen er kommet bagud med det faglige, så er der jo den mulighed, at du skifter skole og starter i en 8. klasse, så du har et ekstra år til at indhente det, du er kommet bagud med. Og vigtigst af alt så har du et ekstra år til at få et godt forhold til en ny klasse.

Jeg synes, at du skal tale med dine forældre om både det med at skifte skole, din nuværende skoles mobbepolitik samt AKT-læreren. Måske kan du bruge dit brev og mit svar til at vise dem, hvordan det hænger sammen, og hvad vi fra BørneTelefonen anbefaler. Evt kan du bede dem læse om Børns Vilkårs tilbud om hjælp til klasser med problemer >>

Du er til enhver tid velkommen til at kontakte BørneTelefonen og få en snak med en rådgiver. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at få det bedre og med at få talt om tingene, så du også kan få nogle idéer til, hvordan du skal takle de svære ting.

Til sidst vil jeg lige sige, at de, der mobber, ofte selv har det skidt... Og alle de, der bare følger med, er ofte bange for at sige fra. De følger flokken, fordi de er bange for selv at blive mobbet eller holdt udenfor.
Derfor er der en masse af dine klassekammerater, der godt ved, at det, de gør, er helt forkert. De har bare vænnet sig til at følge flokken og kan ikke komme ud af det.
Det er derfor, jeg mener, at hele klassen og dine lærere har brug for hjælp til at skabe en bedre kultur. Der er mange ting i din klasse, der ikke fungerer. Og INTET af det er din skyld.

De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!