Stomi = Mobning

Hej Brevkassen.

Jeg har morbus chron, som kan medføre Stomi.

Det giver en del ulemper i mit liv da jeg i skolen bliver mobbet af dem fra min klasse fordi de synes jeg lugter, at det er klamt eller slet ikke vil være i nærheden af mig fordi det er så stereotypisk.

Jeg føler mig ensom, har snakket med mine lærere omkring det, og begynder da også at blive bange for at have samleje hvis jeg en dag finder en kæreste. Hvor skal jeg gøre af posen? Og det ikke ligefrem fordi jeg har mulighed for at skifte midt i skoledagen.

Hjælp brevkassen!

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Dit svar kommer her:

Hej

Det må være svært for dig at vide, at den stomi, der er en fast del af din hverdag, frastøder andre i klassen. Gang på gang må du høre på andres dumme udtalelser og fornemme, hvordan de lægger afstand til dig. Det må være hårdt, at dine kammerater synes, at stomien lugter, og at den er klam.

Jeg tror, at alle tænker over, hvordan de lugter og ser ud – for alle vil jo gerne have et kram og blive holdt af. Men du må tænke ekstra meget over det. Det er jo klart, at du kan blive bekymret for den dag, du er rigtigt tæt på nogen, du kan lide, og vil prøve at have sex.

Derfor er det så vigtigt, at du  reagerer ved at gøre noget og skriver herind. For du har brug personer, du kan arbejde sammen med og som tager ansvar for at hjælpe dig. Du har brug for forslag og ideer fra voksne omkring dig.

Nu kender jeg ikke til, hvilke personer du har fat i allerede (eller har haft kontakt til gennem tiden). Måske kommer jeg derfor til at nævne personer, du allerede har talt med. Men måske er det på tide, at du tager fat i dem igen?

Her er muligheder, du kan prøve af:

  1. Bliv ved med at tage fat i dine lærere! De skal vide, at du forsat bliver ramt af den mobning, der åbenbart er en del af klassen. Lærerne skal simpelthen tage klassens problem med mobning alvorligt, for det er deres ansvar, at alle i klassen får gode rammer at udvikle sig i. Hold fast i samtalen med dine lærere og fortæl dem om dét, du mærker og som føles ubehageligt for dig.
  2. Du kan måske fortælle din lærer, at du har brug for et møde med sundhedsplejersken, hvor I lægger en plan for, hvad der skal ske. Måske skal en af dine forældre med til mødet? Det gode ved denne mulighed er, at de voksne sikkert kender lidt til dine forældre. Det kan være en stor hjælp at have voksne fra skolen med, når du skal fortælle dine forældre om situationen.
  3. Dine forældre skal jo vide lidt mere om, hvor hårdt du egentligt er ramt – og måske findes der uprøvede løsninger? Kan det fx være rigtigt, at stomien ikke kan skiftes i løbet af skoledagen? Kan der findes andre praktiske løsninger, som ingen endnu har tænkt på?
  4. Du kan også tage en tur forbi din læge for at tale om ting, der måske kan gøres. Du kan tale med din læge selv, hvis du har lyst. Du kan også tage din far eller mor med – eller en ven. Din læge har mulighed for at tale mere grundigt med dig om hele situationen omkring stomien. Din læge har brug for at vide, at stomien er et problem, som den fungerer nu. Nummeret står på dit gule sygesikringskort. Når du bestiller en tid, kan du sige, at du vil have en samtale om stomien og har brug for en læges vurdering.
  1. Du kan måske finde frem til en forening, der handler om stomi. Brug foreningens eller organisationens vedledning for unge. Prøv at google dig frem – måske sammen med din sundhedsplejerske, din lærer, din læge eller dine forældre. Måske er der ligefrem unge, der ligesom dig har erfaringer, og som du kan kontakte gennem foreningens hjemmeside.

Det er et stort arbejde og kræver energi at finde frem til nogen, der kan hjælpe. Men jeg fornemmer, at du er parat til, at noget skal ske! Jeg ved, at det er muligt at leve med stomi på en god måde uden de problemer, du beskriver. Der er personer med stomi, der har et godt kærlighedsliv.

Det må føles ’op af bakke’ at tage fat i andre mennesker, når man i forvejen føler sig gjort anderledes på grund af dumme kommentarer og uvidenhed. Folk omkring dig ved slet ikke, hvor ufatteligt sej, du bliver nødt til at være!

Alligevel har du overskud  til at skrive herind for at søge hjælp; derfor tror jeg også, at du har mod og overskud til at prøve en eller flere af  mulighederne ovenfor. Hvis mulighederne ikke fungerer, som du havde tænkt, så tag fat i os igen. Så har vi nok brug for mere info fra dig, så vi kan få flere ideer til, hvad du kan gøre. Du kan ringe hele døgnet på tlf 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!