Brev
Skoleskifte i 9.?
Hey.
Jeg er en pige på 16 år, der går i 9. klasse.
I min klasse er der en del drenge som har en tendens til at være ret grove ved mig og min veninde. Det er det seneste år blevet så slemt at selv de andre piger er begyndt at bakke op om det. Jeg får ting af vide som at jeg er arrogant og at jeg “stikker”. Jeg får også af vide at jeg ikke er velkommen sidste skoledag. Det er rigtig hårdt og det virker ikke til at folk forstår at det rent faktisk rammer mig. Jeg har snakket med min mor om det, men hun siger at jeg må holde ud til eksamen. Mine lærere vil heller ikke gøre noget ved det – De siger at de vil tænke over det. Men det er flere uger siden vi har gjort dem opmærksomme på det, og vi har nævnt det op til flere gange.
Det er kommet til et punkt hvor jeg ikke vil i skole længere. Og jeg kan knap nok holde ud at være der.
Men kan man skifte skole i 9. klasse, 2 måneder før eksamen?
Er det for sent?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev og hvor er det godt at du skriver, for så får jeg mulighed for at sige til dig, at det der foregår slet ikke okay.
Uanset hvilken grund dine klassekammerater tænker at de har i forhold til at behandle dig – og din veninde – som du beskriver, er det ikke i orden. Når man systematisk bliver udsat for negative henvendelser fra andre, påvirker det ikke kun humør og selvbillede – det kan også få betydning for den læring man skal modtage, når man går i skole.
Det er ikke let at koncentrere sig, hvis man hele tiden sidder og tænker på, hvad det næste mon bliver. Det er de voksne som har ansvaret for at hjælpe børn og unge, som oplever at klassefællesskabet er svært. Også selv om der kun er to måneder tilbage af skoleåret – det er aldrig for sent at arbejde på relationer.
Det er okay, at dine lærere vil tænke over det, men det er også vigtigt at du får besked på, hvordan de kan handle på det. Derfor kunne det måske være en mulighed, at spørge dem igen og dermed gøre dem opmærksom på, at det stadig er et problem.
Det er rigtig godt at du har fortalt det til din mor og umiddelbart kan det lyde som om, at din mor ikke helt klar over hvordan det er for dig på din skole.
Netop derfor tænker jeg, at du skal have fat på de voksne på skolen igen. Hvis de ikke helt er med, så synes jeg at du igen skal snakke med din mor og evt. skolelederen. Skolen har nemlig pligt til at reagere på sådanne situationer og ellers har du faktisk ret til at klage over, at skolen ikke handler på det du siger. Men det er altid en god ide, først at snakke om det. Måske du kan overveje at vise din lærer/og eller mor dit brev til os og vores svar, måske det kan være dig til hjælp til at føle dig mødt?
Jeg synes at det er urimeligt, at du skal af slutte dine folkeskoleår med dårlige oplevelser og det er tydeligt, at jeres klasse har brug for hjælp til at blive guidet i en ordentlig retning. Derfor skal det siges højt.
Når det er blevet sagt højt og de voksne har taget deres del af ansvaret på sig, så kan du vurdere om disse personer er nogle, som du ønsker skal være en del af dit liv fremover, når du forlader folkeskolen. Jeg er sikker på, at en ny og spændende verden venter på dig, med mange søde mennesker, som vil dig det bedste!
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen