Skoleskifte i 9.?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit brev og hvor er det godt at du skriver, for så får jeg mulighed for at sige til dig, at det der foregår slet ikke okay.

Uanset hvilken grund dine klassekammerater tænker at de har i forhold til at behandle dig – og din veninde – som du beskriver, er det ikke i orden. Når man systematisk bliver udsat for negative henvendelser fra andre, påvirker det ikke kun humør og selvbillede – det kan også få betydning for den læring man skal modtage, når man går i skole.

Det er ikke let at koncentrere sig, hvis man hele tiden sidder og tænker på, hvad det næste mon bliver. Det er de voksne som har ansvaret for at hjælpe børn og unge, som oplever at klassefællesskabet er svært. Også selv om der kun er to måneder tilbage af skoleåret – det er aldrig for sent at arbejde på relationer.

Det er okay, at dine lærere vil tænke over det, men det er også vigtigt at du får besked på, hvordan de kan handle på det. Derfor kunne det måske være en mulighed, at spørge dem igen og dermed gøre dem opmærksom på, at det stadig er et problem.

Det er rigtig godt at du har fortalt det til din mor og umiddelbart kan det lyde som om, at din mor ikke helt klar over hvordan det er for dig på din skole.

Netop derfor tænker jeg, at du skal have fat på de voksne på skolen igen. Hvis de ikke helt er med, så synes jeg at du igen skal snakke med din mor og evt. skolelederen. Skolen har nemlig pligt til at reagere på sådanne situationer og ellers har du faktisk ret til at klage over, at skolen ikke handler på det du siger. Men det er altid en god ide, først at snakke om det. Måske du kan overveje at vise din lærer/og eller mor dit brev til os og vores svar, måske det kan være dig til hjælp til at føle dig mødt?

Jeg synes at det er urimeligt, at du skal af slutte dine folkeskoleår med dårlige oplevelser og det er tydeligt, at jeres klasse har brug for hjælp til at blive guidet i en ordentlig retning. Derfor skal det siges højt.

Når det er blevet sagt højt og de voksne har taget deres del af ansvaret på sig, så kan du vurdere om disse personer er nogle, som du ønsker skal være en del af dit liv fremover, når du forlader folkeskolen. Jeg er sikker på, at en ny og spændende verden venter på dig, med mange søde mennesker, som vil dig det bedste!

De bedste ønsker fremover fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!