Brev
Skoleskift
Kære Brevkassen.
Jeg skriver ang. at jeg i dag er blevet udmeldt af min skole. Jeg har gået på den i 9 år og skal “starte” i 9. klasse efter sommerferien (Håber jeg da 🙁 ). For 2 uger siden snakkede jeg med en af mine venner fra en anden by med telefonen og spurgte om der var plads der og jeg kunne høre at han spurgte læren i klassen og jeg kunne høre at læren svarede at de havde 3 pladser som var ledig. Jeg valgte i går at stoppe fra min skole fordi jeg følte mig meget uretfærdigt behandlet i forhold til de andre elever i klassen. Jeg synes altid at når vi får karakter kan jeg ikke komme længere op end 7 (oftest 4 og 7). Jeg føler at lærerne ikke ville have at jeg bliver egnet til gymnasium for hver eneste gang sagde de at jeg ikke var egnet. Mit ønske har selvfølgelig altid været at blive egnet og jeg bruger så meget tid på min lektier og når jeg gøre det for jeg altid kun et 4 tal eller et 7 tal. Jeg begyndte at samligne mig med andre fra klassen og jeg kunne bare se hvordan det hele hang sammen og hvordan de var mod andre i forhold til mig.
Jeg kan fortælle dig så mange forskellige ting der kan (håber jeg) vise dig at det er som om de virkelig gøre det hårdere for mig at få en højere karakter.For ca. 1 måned siden havde vi skriftlig prøver jeg fik 7 og der var en fra klassen der fik 10. Jeg får af vide at hun havde misforstået sin opgave men at hun alligevel fik 10. Det giver ingen mening i mit hoved eller hos de andre elever for sjovt nok sagde vores dansk lærer en uge før prøverne at hvis man havde misforstået en opgave ville man sådan set få en rigtig dårlig karakter mellem 00 til 4. Grunden til at jeg fik 7 var fordi jeg havde lavet nogen komma fejl og ikke andet og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor jeg får 7 får min opgave pga. det og at en anden elev for 10?.
I fysik fik jeg 10 i standpunkt og lad mig vær ærlig… det fortjener jeg slet ikke men grunden til at jeg fik 10 var i følge min lærer at jeg rykkede over til en anden person og derfor fik jeg 10. Mit sidste standpunkt i fysik var 4 og jeg fik af vide jeg bare skulle sidde et andet sted for at nå op på et højere karakter som blev et 10-tal selvom jeg slet ikke føler jeg har fortjent det og fik af vide at jeg havde “deltaget meget mere i timen” selvom jeg havde deltaget præcis på samme måde som før. I samfundsfag og historie (samme lærer i begge fag) fik alle drengene fra klassen 4 i begge fag og alle pigerne fik 7 og det jo meget mærkeligt synes jeg at vi åbenbart alle var på samme niveau og at alle pigerne var dygtigere end drengene (10 drenge 10 piger). Nogen af drengene fik af vide at de var tæt på 02 og andre fik ikke noget af vide. Alle drengene kiggede på lærernes kommentar og der stod på alle kommentarerne “Deltag mere i timerne” og det da mærkeligt at hun bare siger til nogen elever at de var tæt på 02 selvom alle drengene fik samme den samme kommentar til karakteren. 2.
Termin: får jeg 4 og 4 og en af mine klasse kammerater fik lige pludselig 10 og 7. Det forstod jeg slet ikke for han havde næsten slet ikke deltaget (præcis ligesom 1. termin) det synes jeg selv, andre fra klassen og ham selv. En dag siger læreren til ham “Vil du ikke være sød at fejre op i klassen siden duksene er syge skattermus?” “skattermus” man skulle tro at læren kun gav sådan en høj karakter til ham fordi hun kan lide ham og det tror han også selv.
Jeg bliver jo meget sur når folk for en højere karakter end mig selvom det ikke er fortjent i følge “deres krav” til hvad man skal for at få en højere karakter. Der er rigtig meget mere med hvordan de er med karaktererne osv og at det føles som om at de ikke vil have mig egnet til gymnasium. Det har gjort mig rigtig ked af det her i de par sidste dage… jeg har ikke engang kunnet sove fordi jeg har følt mig snydt i så lang tid. Jeg har stadig kontakt med nogen 2. g elever som jeg snakker godt sammen med og valgte at skrive til en som næsten har haft de samme lærer som mig. Hun sagde også at de opførte sig på sådan en måde som de har gjort med mig og at hun heller ikke var egnet til gymnasiet. Hun valgte at tage til en optagelsesprøve på 3 dage og alle 3 dage fik hun 12, 12 og 12. De forstod ikke hvorfor hun ikke blev egnet på gymnasiet og det samme med en anden som har gået på skolen hun blev heller ikke egnet men da hun tog til optagelsesprøve fik hun 10, 7 og 10 og de forstod det heller ikke.
Jeg føler at lærerne som jeg har haft giver en højere karakter og gør det lettere for dem at opnå en bedre karakter end dem de ikke kan lide. Vi kan vel godt være enig om at der selvfølgelig sikkert også findes lærer som ligesom ikke kun kigger på det faglige men også hvordan de lærerene har det med eleverne osv. I går skulle det ske jeg valgte at stoppe fra min Privatskole og de sagde at mine forældre skulle skrive en mail så jeg kunne blive udmeldt og jeg fortalte dem det og fortalte der var den her skole som havde 3 ledig pladser og vi skrev mailen og efter 3-4 timer skrev klasselæreren at vi kunne vælge at udmelde eller fortsætte… men først valgte vi at ringe til den nye skole og de sagde at de åbenbart ikke havde plads. Vi ringede derefter til en anden skole og de havde heller ikke og det begyndte gøre mig lidt ked af det… derefter ringer vi til min skole også siger de at vi er udmeldt og min mor sagde at klasselæren havde skrevet vi kunne fortsætte men de nægtede og sagde at der skulle en ny elev ind på optagelse på fredag. De sagde at jeg er på ventelisten men at jeg nok ikke kommer ind.
Det så her hvor alt bliver trist og hvor jeg begyndte bare at være ked af det og er det stadig fordi jeg slet ikke havde regnet med at være uden en skole nu. Sommerferien er rundt om hjørnet og ved ikke hvad jeg skal… mine forældre er virkelig sure på mig osv. fordi jeg valgte at skifte skole osv og føler jeg har mistet alt deres støtte og de gider ikke engang at snakke med mig. Jeg vil ikke vælge en skole i min egen by da de har mobbet mig i børnehaven og når jeg ser dem råber de nogen gange noget grimt til mig og jeg kender ikke sådan rigtigt nogen andre skoler føler mig bare helt færdigt og kan ikke forstille mig en god fremtid lige nu som bare har ødelagt mit selvværd endnu mere end da jeg blev behandlet uretfærdigt.
Min mor spurgte mig også hvorfor jeg så ikke bare kunne vælge optagelsesprøve og grunden til det er fordi jeg ikke gad at gå et år mere med folk der behandler mig uretfærdigt og prøver (vil jeg skyde på) på at ikke få mig til at blive egnet ligesom med de 2 andre jeg nævnte. Jeg ville ikke tage chancen med at tage en optagelsesprøve da jeg selv ved jeg ikke har brug for det hvis jeg f.eks. skifter til en folkeskole da jeg ved at jeg har lidt ekstra viden fra en privatskole til en folkeskole. Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre og mine forældre er både sure, ked af det og skuffet og det får jo også mig til at tænke dårligt om mig selv jo og håber du vil prøve at gøre det bedste for at hjælpe mig inden sommerferien er slut.
Vh.
Anonym
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Det er tydeligt at mærke i dit brev, at du har er ambitiøs, målfast, refleksiv og har en stærk retfærdighedssans. Alene med de evner, skal du nok nå dine mål i livet. Men, de voksne omkring dig, har du også brug for.
Det du beskriver om din skolegang på den private, lyder også lidt mærkeligt i mine ører. Du har endda spurgt ind til, ud fra hvilke grunde at karakterne bliver givet - det er ret stærkt og modigt. Du har ikke lige kunne se logikken og det retfærdige i det, der er blevet sagt og har også talt med et par andre, der kan genkende det du oplever. Derfor har du og dine forældre truffet et valg, at du skal gå på en anden skole. Det er nemlig ikke kun dig alene, der har truffet beslutningen om at flytte skole, der er dine forældre der kan afgøre det. Men måske er dine forældre ikke sure på dig, selvom det kommer til udtryk på den måde? Måske handler det om, at de gerne vil dig det bedste og der lige nu skal kæmpes lidt mere for det, samtidig med at din gamle skole ikke overholder aftalen med jer - tror du, det kan være det, det også handler om? At de er lidt frusteret over det, og ikke over dig?! Jeg tænker, det vil være godt, at I få talt om de ting her, og det du føler, så I kan samarbejde om den bedst mulige løsning.
Da du skrev ind, var der ikke fundet en skolen endnu - det håber jeg er ved at være på plads, og i har fundet en skole, hvor du trives og får mulighed for at nå dit mål om at komme i gymnasiet. Det er sådan i Danmark, at du har ret til gratis undervisning i folkeskolen, men dine forældre kan selv bestemme om du skal undervises i en privat skole eller derhjemme. En mulighed kan også være at finde en efterskole, hvor du kan tage din 9. klasse afgangsprøve, hvis det er en mulighed. Man selv betale for efterskolen, og får tilskud alt efter dine forældres løn indkomst - kig evt. her på www.efterskole.dk Men, mon ikke I finder en skole, hvor du har det godt, og føler dig retfærdigt behandlet.
Jeg håber det bedste for dig og mit svar har hjulpet dig lidt videre.
BørneTelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen