Brev
Skoleskift?
Hej børnebrevkassen!
Jeg er en pige på 12 år, der meget snart skal træffe er stort valg! Om jeg skal skifte skole eller ej? Nu skal i høre hvorfor.
I starten af min skolegang (0.kl) var vi cirka 30 børn i klassen. Jeg havde det godt og der var nærmest ingen problemer. Indtil 2.klasse hvor pigerne så småt begyndte at irretere mig lidt, ikke så meget at det gjorde noget andet end jeg bare kunne få en dårlig dag.
Men i 3.kl begyndte det virkelig at tage til! De drillede mig nærmest hver eneste dag, både piger og drenge. Jeg sagde intet til mine forældre eller lærere fordi jeg følte det var pinligt at blive mobbet, som om det var noget man skulle skamme sig over. Hvilket det selfølgelig ikke er.
Det fortsatte hele vejen igenmen 4.kl, indtil i starten af 5.kl hvor de blev en smule mere modne og vendte sig af med det mobberi og undskyldte. Fra 0.kl – 5.kl er der flyttet mange børn ud af klassen nu er vi nemlig ikke så mange børn. Jeg går altså i 5.kl nu, jeg for sommerferie imorgen og skal i 6 efter ferien.
Her i de seneste 2 år har det været alle mine bedste vendinder og venner der er flyttet. Det har været nogle hårde år uden dem, for man føler sig lidt forladt. Min klasse har været meget inddelt i små grupper af hvem man nu lige var mest sammen med. Og min gruppe var jo så flyttet ud omkring på forskellige skoler, så jeg stod tilbage alene.
Jeg ved godt jeg har andre venner i min klasse, men jeg er meget genert og tør ikke rigtig gå hen og være social med dem. Den nuværende 6.kl som efter sommerferien skal starte på ny skole i 7.kl er den klasse med flest af mine bedste vendinder, de “forlader” mig jo også? Hvad skal jeg så gøre?
Jeg har jo chancen for at skifte skole efter ferien, som jeg på en måde hare lyst til, men alligevel ikke.. Det er en meget svær beslutning for mig for der er jo både dårlige og gode til ved at flytte, men også ved at blive.
Jeg trænger til noget nyt, jeg er klar på at prøve noget nyt! Jeg er bare bange for konsekvenserne der kan opstå ved det, da jeg er MEGET genert! Fx, ingen vil kunne lide mig, de vil begynde at mobbe mig, ingen venner få. Ting som det. Jeg kender et par stykker fra den klasse jeg ville komme ind i hvis jeg skulle flytte efter sommerferien, så det ville jo ikke være fordi jeg kommer til et helt ny sted! For den nuværende 6.kl skal også ind på den skole. Så der ville jeg også have mulighed for at være sammen med dem.
Det er en meget stor og svær beslutning for mig føler jeg selvom jeg jo bare skal svare Ja eller Nej. Jeg kommer nemlig til at forlade mange af mine vendinder og venner på min nuværende skole. Det med skoleskift var min mors ide, for hun kunne ikke klare at se mig låse mig inde på mit værelse i flere timer og græde mig selv i søvn. Det forstår jeg jo godt, det er heller ikke sjovt for mig. Og jeg tror ikke der er nogen der har lyst ti at have et barn der bare lukker sig inde i en bobbel og ikke vil have hjælp.
Jeg har snakket med min lære om det, men ikke om skoleskift. Hun ved hvordan jeg har det og hun støtter mig og gør alt for at jeg kan få det bedre i klassen.
Hvad skal jeg dog gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Det lyder som en svær beslutning, og jeg kan forstå, at der er både plusser og minusser ved begge dele.
Først og fremmest lægger jeg mærke til, at du både har dine forældre og din lærer som du kan snakke med. Det er rigtig godt. Du skriver, at din lærer ved, hvordan du har det og at hun støtter dig. Det er så godt. Det er rigtigt godt og stærkt, at du har fortalt hende om, hvordan du har det.
Jeg vil opfordre dig til fortsat at tale med både din mor og din lærer. Og husk at bruge dem, både når det går godt og skidt.
Når du beskriver din skolegang, kan jeg se, at det trods alt, går bedre end det har gjort. Det fortæller mig, at du har nogle klassekammerater, som har lært af deres fejl og lytter til de voksne. At din lærer er opmærksom på, hvordan du har det, gør at jeg tror, der bliver passet på dig.
Men jeg kan også godt læse, at du stadig føler dig ensom. Og at du har "mistet" og vil "miste" flere gode venner grundet deres skoleskift.
Jeg vil foreslå, at du sammen med din mor laver en for og en imod-liste. Et stykker papir med de gode ting ved et skoleskift og et med de dårlige ting. Måske kan det på den måde blive tydeligt for dig, om det ene vil være meget bedre end det andet.
Jeg kan rigtig godt forstå, at det er fristende at skifte skole. Jeg er tænker dog også, at lige nu, ved du hvad du har. Med et skoleskift ved du ikke hvad du får. Måske og forhåbentligt, vil det være bedre, men der er ingen sikkerhed for det. Du skriver også selv, at du er meget genert. Hvis du vælger at skifte skole, så er det muligt at få en snak med klasselæren inden du starter i den nye skole. Her vil det være muligt at snakke om de ting, som du er bekymret for. Det vil nok være en stor hjælp, hvis du fortæller, at du er genert og derfor har brug for støtte til at komme godt ind i klassen. Det er også godt at høre den nye skole og klasselærer om, hvordan man tager imod nye elever så de kommer trygt og godt ind i klassen. Jeg tænker, det vil være godt at din mor er med til mødet, hvis det er det I vælger.
Som skrevet, vil jeg anbefale dig, at lave for og imod- lister med din mor. Jeg synes også, at I skal tage en rigtig god snak om, hvad det er I forventer/tænker vil blive bedre med et skoleskift. Og hvis du vælger at blive i din nuværende klasse, synes jeg, at du (og din mor) fra starten af næste skoleår, skal tage en god snak med din lærer. Sammen kan I læggge en plan for, hvordan I sikre at du får det bedre i skolen.
Held og lykke med beslutningen
BørneTelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen