Skolen..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Du har tidligere haft det svært derhjemme på grund af din far, og nu brænder det på for dig i skolen. Det lyder rigtig ubehageligt, at du bliver overset, og at nogle af dine klassekammerater siger grimme ting til dig. Begge dele er mobning, og skolerne har faktisk pligt til at hjælpe, når der finder mobning sted i en klasse.

De aller fleste skoler har en mobbepolitik, dvs. de har skrevet ned, hvad skolen skal gøre, når lærerne opdager, at der er mobning. Det er nemlig nødvendigt, at få de voksnes hjælp til at stoppe det. Mon din skole har en mobbepolitik? Du eller din mor kunne jo spørge din lærer eller lederen på skolen.

Det er rigtig godt, at du ikke finder dig i den behandling, du får, for du har lige som alle andre børn ret til at gå i skole uden at blive generet, og ret til at være en del af fællesskabet i klassen.

Når der er mobning i en klasse, er det altid, fordi børnene i klassen fungerer dårligt sammen. Der er tit mange, som går og er utrygge og har det skidt - fordi frygten for ikke at være en del af fælleskabet lurer og fylder meget - også for dem, der ikke selv bliver mobbet!  Måske kan du genkende det?

Og måske kan du også i din klasse genkende en utryghed mellem jer, der kommer af, at alle ved, at næste gang kan det ramme en anden. Det er altså på ingen måde, fordi der er noget galt med dig, at du bliver mobbet, men fordi der er noget din klasse skal lære, nemlig at der skal være plads til alle, og at man skal behandle hinanden ordentligt.

Og det skal lærerne hjælpe jer med.

Din lærer skal vide, at du bliver mobbet, så han/ hun kan hjælpe klassen til at fungere bedre. Måske har du fortalt det, men når det fortsætter, skal det fortælles igen.

Du har heldigvis 4 gode venner i klassen. Måske vil én af dem hjælpe dig med at få snakket med jeres lærer? Der findes forskellige måder at arbejde på, så klassen kan blive bedre. Bl.a. kan vores Skoletjeneste tilbyde at komme ud at arbejde med din klasse. Du kan se mere om mobning og hjælp mod mobning på vores hjemmeside.

Der er nogen, der synes, det er svært at fortælle, at de bliver mobbet. De måske flove over, at det går ud over dem, eller de er bange for, at det bliver værre, hvis de siger det. Måske genkender du det?  Men der er ingenting at være flov over, for det er jo klassen og ikke den enkelte, der er noget galt med. Mobning trives bedst i det skjulte, og i det øjeblik, det kommer frem, bliver der mulighed for at gøre noget ved det, derfor er det altid en god idé at sige det højt.

Jeg tænker altså, at du godt kan gøre noget, så du kan blive i klassen og hos dine 4 gode venner. Men hvis det viser sig, at det ikke bliver bedre for dig i din nuværende klasse, kunne det være en god idé at finde at andet sted. Det hjælper nemlig også tit.Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke mere om det. Held og lykke med arbejdet mod mobning.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!