Brev
skole problem
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 15 år som går i 9.klasse
Jeg synes det er rigtig hårdt at gå i skole for tiden da drengene er onde, og spydige.
Det går dybt ind i mig, jeg har lyst til at græde hele tiden, men gør det ikke for at vise jeg ikke er en svag person der lader det mig gå på. Men det gør det virkelig. Jeg er totalt såret og har på ingen måde lyst til at gå i skole for tiden eller fortage mig noget.
En af dem har sagt til nogen af de andre at jeg er tyk osv. og det har jeg så fået af vide. Da jeg var lille kæmpede jeg rigtig meget med mit udseende da jeg aldrig har været tilfreds derfor gør det ekstra ondt.
Han siger jeg behandler alle dårligt, hvilke jeg ikke selv synes. Jeg synes der er totalt mangel på respekt og det gør ondt. Det er som om man ikke kan få lov til at være sig selv.
Jeg er rigtig glad for mig skole og er derfor ikke villig til at flytte, da det også er noget nyt der først er snart nu her.
Det er hårdt at være alene om det, det gør rigtig ondt og jeg går rundt med den her knude i maven og ved ikke hvad jeg skal stille op….
Han siger hele tiden at 95% af årgangen hader mig, og at man ikke kan finde en pæn ting at sige om mig. Jeg er totalt indebrandt og kan slet ikke finde mig selv.
Jeg har før prøvet at skærer i mig selv pga. jeg er så ked af det.
Jeg vil ikke blande lærende ind i det da jeg før har gjort det og det på ingen måde hjalp.
Jeg bliver hele tiden beskyldt for alt muligt jeg ikke har gjort, men ingen tror på mig…. Jeg er dybt såret og ved snart ikke hvad jeg skal stille op.
Jeg har prøvet at sige det til ham, men han bliver ved han ydmyger mig hele tiden, kalder mig alt muligt og får mig til at se dum ud foran andre.
Jeg har tit overvejet at begå selvmord da jeg bare ikke kan mere. Det gør for ondt…
Jeg bliver ved med at gå i skole men går tit hjem fordi jeg ikke kan holde til det.
Mine forældre forstår det bare ikke. De siger jeg skal lade dem om det, men det er bare blevet for meget. Det er virkelig en ond cirkel der har fanget mig. Jeg græder tit mig selv i søvn fordi jeg er så ked af det.
Jeg har igennem hele min folkeskole tid haft det svært. Også på mine 2 andre skoler. Det er bare blevet for meget nu, og ingen kan respektere mig som jeg er.
Jeg har prøvet psykolog 3 gange men uden held igen.
Alt er bare for meget.
Please hjælp
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Det er et flot brev, hvor du beskriver, hvordan du har haft det i skolen, og jeg kan godt forstå, at du er ved at miste modet og føler dig alene. Det er rigtigt godt, at du har overskud til at skrive. Jeg tænker, at det overskud skal hjælpe dig videre, så du kan få det godt i skolen.
Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, du er glad for din skole, og at du ikke ønsker at flytte skole.
Du beskriver, hvordan dine klassekammerater kommer med alle mulige beskyldninger om din måde at være på og dit udseende. Det er bare ikke i orden, og det skal helt klart stoppes. Det er der ingen mennesker, der kan holde til. Jeg forstår godt dine følelser om at skære i dig selv og miste lysten til livet, for det er super hårdt at være dig lige nu. Men du fortjener at være i livet og ikke at skære i dig selv. Der er rigitig mange, der får det ligesom dig, når de bliver mobbet. På den ene side så ved man godt, at de grimme ting, der bliver sagt, ikke passer. Og alligevel bliver man ked at det. Derfor kan det være så forvirrende og frustrerende at være i den situation, du er i, og det kan være svært at finde ud af, hvad man kan gøre, for at det bliver anderledes.
Du skriver, at du har forsøgt at få hjælp hos dine forældre, læreren og psykologen. Desværre er det nogen gange sådan, at det ikke er første gang, man sætter ord på et problem, at hjælpen kommer. Du skal have hjælp af voksne til at få stoppet det her på din skole, og jeg håber, at du kan finde lidt mere mod og få snakket med dine forældre, så I sammen kan få snakket med skolen. Mobning skal stoppes, og det har skolen pligt til at gøre.
Du skriver, at dine forældre siger, at du skal lade dem om det. Jeg tænker, at det måske kan være, at dine forældre ikke ved, hvad de skal gøre, og da kan der være god hjælp at hente for dem, hvis de ringer til forældre telefonen på 35 55 55 57. Der sidder voksne, som er vant til at snakke med forældre, der skal have et råd. Samtidig kunne en af dine forældre ringe og tale med din lærer (eller direkte til skoleinspektøren) om, hvordan du har det og det du fortæller sker. De kan spørge om, hvordan skolen arbejder mod mobningen i klassen? Måske kan I samme se om skolen har en mobbe eller trivselspolitik - det bør din skole faktisk have! Her bør der stå noget om, hvad skole gør for den gode trivsel i klassen eller hvad de gør hvis mobning sker. Mon dine forældre har mod på at ringe til din lærer eller skoleinspektøren? Eller er der en anden i din familie, som kan gøre det for dig (en bedsteforælder, en moster, onkel...), det kan også være en sød nabo eller en venindes mor - hvem mon du tænker vil gøre det for dig, hvis ikke dine forældre har mod på det?
Det er vigtigt, at din klasselærer eller en anden lærer på skolen ved besked om, hvordan der er nogen som mobber så meget, som du beskriver det. Det er skolens ansvar sammen med eleverne at lave et miljø, hvor der er plads til alle uden at nogle bliver mobbet. Men skolen skal vide, der er et problem, før de kan gøre noget ved det.
Der er måske andre, som føler sig dårlig tilpas på skolen over, at andre behandler dem dårligt, men de har ikke haft det samme mod som dig til at bede om hjælp.
Når der er nogen som mobber i en klasse, så er det fordi der usikkerheder og dårlig trivsel i klassens fællesskab. Derfor er det vigtigt, at der bliver arbejdet intensivt på at stoppe mobningen - og arbejdet på, at der kommer en god stemning i klassen, så I trives sammen.
Det er slet ikke rimeligt, at du skal have de så dårligt med at være i skolen, og ennda være nødt til at gå hjem fra skolen fordi du har det dårligt. Når du fortæller din klasselærer, om det der foregår, så skal de hjælpe dig og klassen. Måske ved din lærer ikke helt, hvad der kan gøres? Så bør din lærer tale med sin chef, som er skoleinspektøren. Det er også muligt, at din lærer kan ringe til vores FagTelefone på 35555558 og får rådgivning til at stoppe mobningen og få den gode trivsel i klassen. Der er også mulighed for at downloade nogle trivselsøvelser direkte fra vores hjemmeside (gratis)...du kan læse hvad de går ud på her: http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale/trivsel-i-skolen.aspx Jeg skriver disse oplysninger til dig, så du ved, at dine lærere og forældre også kan få rådgivning hos os, hvis de søger den. Hvis du viser dem mit svar, kan de også læse det jeg har skrevet til dig, og de ting som de kan kan gøre.
Så jeg håber, du kan finde det sidste mod, selvom jeg godt forstår, at det er svært efter så mange gange ikke at have oplevet, at det har hjulpet. Du kunne bruge dit brev og svar til os at snakke udfra. Måske bare aflevere begge dele til en lærer og dine forældre. Det kan være en hjælp og støtte for dig.
Hvis det hele er for uoverskueligt for dig, kan det måske også være en hjælp at prøve og starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Du er meget velkommen til at skrive ind igen, eller ringe til os, når du har brug for det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen