Brev
skole og job
hej
jeg er en pige på 14 år og vil ikke gå i skole
for ½ år siden flyttede skole og på en ny skole hvor nogle fra min gamle skole
og være dag siger de fede ko og so til mig
og de har også tage mine ting og så fik jeg dem første næste dag
kan i ikke hjælp mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du beder om hjælp, for det er da slet ikke rimeligt, at nogle andre børn på skolen, kalder dig grimme ting. Jeg synes bestemt, at du skal have hjælp til at løse det problem, så du kan få en god skolehverdag.
Jeg tænker på, hvorfor du mon har flyttet skole? Måske var der allerede problemer på den gamle skole? Du skal vide, at sådan nogle ting som mobberi og drillerier aldrig er ens egen skyld. Det opstår altid, fordi der er nogle ting på klassen eller skolen, som ikke fungerer godt. Det er lærernes og forældrenes opgave, i samarbejde med jer elever, at løse de problemer. Har du mon sagt det til dine forældre og dine lærere? Hvis ikke, så tænker jeg, at det er det første, du skal gøre. De skal hjælpe dig med at løse problemet. Din lærer kan tage en snak med de andre elever, og måske med klassen, hvis der er behov for det.
Her på vores hjemmeside står der også noget om mobning, og hvad man kan gøre ved det. Prøv at kigge her >> Måske kunne du vise det til dine forældre og lærere? Du kan også vise dem det brev, du har skrevet og mit svar, hvis du synes, at det er svært at snakke med dem om det. Hvis du har lyst, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!