Brev
Skole
Hej
Jeg skriver angående et skoleproblem.
Jeg færdes ikke godt i skolen.
Det hele startede med, at jeg på en eller anden besynderlig måde blev “udelukket” fra fællesskabet, hvilket højst sandsynligt skyldes, at jeg selv trak mig fra, fordi det bare blev for meget.
Som person er jeg på ingen måde social anlagt, sommetider har jeg også angst, og jeg er utrolig genert. Disse egenskaber har måske medført nogle sociale begrænsninger.
Nu er jeg nået til det punkt,hvor jeg kun har en enkelt veninde, som jeg også er meget tæt med.
Ellers er jeg helt alene, og nu er folk begyndt at hade mig og gøre grin med mig. De respekterer mig ikke, og alle ser skævt på mig.
Jeg kan bare føle det, når der er nogen, der hader mig. Det startede med nogle enkelte personer, hvorefter det udviklede sig til hele årgangen på min skole. Folk taler bag min ryg og siger ting om mig.
Det hele er min skyld.
De hader mig for den, jeg er – og jeg hader også mig selv.
Der er så meget bedrøvelse i mit hjerte. Jeg er ikke accepteret, ikke anerkendt.
Jeg tror ikke, at jeg kan overleve dette. Hver dag er en kamp.
Jeg har op til flere gange pjækket fra skolen og taget hjem, fordi jeg har haft det så dårligt.
Nogle gange er det direkte svært at skulle holde tårerne tilbage, så jeg går på toilettet for at græde ud.
Det er så hårdt at færdes et sted, hvor jeg er hadet af alt og alle. Jeg har mistet lysten til at komme i skole.
Jeg ønsker mere end alt andet at ændre mig, for jeg indrømmer, at jeg har begået nogle fejltagelser, som jeg fortryder. Jeg har været ond mod folk og diskuteret med dem.
Jeg har et lavt selvværd, generelt, så jeg er ligeledes meget akavet og mærkelig. Måske det er derfor, at de hader mig?
Jeg overvejer selvmord, og jeg har op til flere gange skåret i mig selv i håb om, at det ville formindske smerten.
Jeg kan simpelthen ikke klare det her mere.
Jeg kan ikke snakke med lærerne om det, for de ville ikke kunne forstå mig.
Der er ingen, der kan se situationen fra mit perspektiv.
Det er for “tyndt” at skulle sige, at alle hader mig, for jeg har ingen beviser, og at jeg er udelukket fra klassens fællesskab er min egen skyld.
Det hele er min skyld.
Jeg håber, at I kan hjælpe mig, for jeg går snart ned.
Jeg kan ikke overkomme al det had, jeg bliver udsat for. Jeg er hadet af personer, jeg ikke en eneste gang har snakket med. Jeg forstår intet af alt det, der foregår her. I sidste ende tænker jeg, at det ikke er dem, der er problemet – det er mig.
De hader mig pga. min personlighed og alle de ting, jeg har gjort. Jeg har både været “kikset”, akavet, mærkelig, dum, idiotisk, bestemmende (især i gruppearbejde) og ond. Men hvordan kan jeg redde det?
Hvad skal jeg gøre for at ændre mig?
Mere end noget andet bestræber jeg mig for en ændring i min personlighed. Jeg aner bare ikke, hvordan jeg skal gribe situationen an, og hvorledes det er muligt at blive anderledes. Jeg er villig til at forandre mig, selv hvis det er ensbetydende med, at jeg skal gennemgå behandlinger såsom hypnotisering, piller og så videre. Bare det hjælper.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg er nærmest fortabt..
Med venlig hilsen -mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære digJeg synes det er et rigtig fint, og meget velreflekteret
brev du skriver. Det virker som om du er en pige der helt klart vil arbejde på
at få det bedre på skolen. Hvor er det dejligt, at du trods alt det du
beskriver her, stadig har en rigtig god veninde. Taler du mon med hende om
hvordan du har det i skolen? Måske hun ser noget som du ikke ser, f.eks. små
steder hvor du kunne komme ind i fællesskabet igen?Jeg bliver lidt nysgerrig på hvor længe du skal gå på
skolen endnu, og om du mon har planer efter 9. klasse?  Dermed ikke sagt,
at det ikke er vigtigt at du kommer til at færdes bedre på skolen nu, det mener
jeg bestemt det er. Det var mere for at høre om du allerede har planer, som
måske kan byde på en ny start, på et nyt uddannelsessted?Du skriver at fællesskabet blev for meget, og at du derfor
selv trak dig, og senere blev helt udelukket. Måske fordi at du, som du
beskriver det, ikke er så social. Hvordan var fællesskabet, dengang du ikke
syntes det var for meget, hvad lavede i sammen og hvordan havde du det med det?
Hvad er det mon du savner og hvad var det der gjorde at det fungerede?Hver dag er en kamp, og du pjækker en del, fordi du ikke
kan holde ud at være i skole. Du bliver ked af det, og synes det er hårdt at
komme et sted, hvor du føler dig hadet af alle. Det lyder bestemt ikke rart at
gå med sådan en følelse. De fejltagelser du har beskrevet at du har begået, og
som du fortryder, hvad kan du mon gøre, for at vise dine klassekammerater, at
du nu prøver noget andet. Kunne du f.eks. prøve at være mindre bestemmende i
gruppearbejde, måske kunne du sige ”Hvordan synes I at vi skal gribe opgaven an?”
og når det er besluttet hvordan i gør, så evt. sige ”Det lyder super..”. Hvad
tænker du mon om det?Du har det nu sådan, at du ikke kan klare det mere, og at
der ikke er nogen der kan se situationen fra dit perspektiv, så derfor vil du
ikke tale med læreren om det. Jeg vil alligevel fortælle dig, at det er skolen-
og altså din lærers ansvar, at alle elever trives i klassen, så selv om du
mener at det er din egen skyld at de andre ikke gider dig, så er det ikke okay
at have det som du beskriver og det skal du have hjælp til at få ændret. Taler
du mon med dine forældre om hvordan du har det? Jeg spørger om det af to
årsager, for det første fordi det er alvorlige tanker du går med, og dem må du
ikke gå med alene. For det andet, så kunne jeg godt tænke mig at bede dig bruge
det mod, som jeg synes du har gjort brug af ved at skrive til os, til at bede
dine forældre hjælpe dig med at tale med din lærer, så du ikke står alene med
at skulle skabe en bedre relation imellem dig og dine klassekammerater. Giver
det mening når jeg skriver sådan?Selvfølgelig er det rart at andre mennesker kan se tingene fra ens
perspektiv, og anerkende hvordan man har det. Nogle gange kan det dog være en
rigtig god idé at lytte til andres perspektiver på hele situationen. Nogen
gange kan de se noget man ikke selv har haft øje for, der hvor man står, vi har
tit ”blinde vinkler” og at få hjælp til at se disse, kan være godt. Jeg tror
det ville kunne give dig rigtig meget, at vende situationen med nogen andre. måske
en lærer, dine forældre og din gode veninde, og høre deres perspektiv på din
situation.Du lyder som en pige med ben i næsen, og jeg er sikker på
at du, med lidt hjælp fra de voksne omkring dig, snart vil finde din plads i et
fællesskab igen.Hvis du tænker, du har brug for eller lyst til det, så er du
velkommen til at ringe eller sms'e ind til BørneTelefonen på 116111. Det er
gratis og du behøver ikke at fortælle hvem du er.
Mange tanker fra BørneTelefonen