Skole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære digJeg synes det er et rigtig fint, og meget velreflekteret
brev du skriver. Det virker som om du er en pige der helt klart vil arbejde på
at få det bedre på skolen. Hvor er det dejligt, at du trods alt det du
beskriver her, stadig har en rigtig god veninde. Taler du mon med hende om
hvordan du har det i skolen? Måske hun ser noget som du ikke ser, f.eks. små
steder hvor du kunne komme ind i fællesskabet igen?Jeg bliver lidt nysgerrig på hvor længe du skal gå på
skolen endnu, og om du mon har planer efter 9. klasse?  Dermed ikke sagt,
at det ikke er vigtigt at du kommer til at færdes bedre på skolen nu, det mener
jeg bestemt det er. Det var mere for at høre om du allerede har planer, som
måske kan byde på en ny start, på et nyt uddannelsessted?Du skriver at fællesskabet blev for meget, og at du derfor
selv trak dig, og senere blev helt udelukket. Måske fordi at du, som du
beskriver det, ikke er så social. Hvordan var fællesskabet, dengang du ikke
syntes det var for meget, hvad lavede i sammen og hvordan havde du det med det?
Hvad er det mon du savner og hvad var det der gjorde at det fungerede?Hver dag er en kamp, og du pjækker en del, fordi du ikke
kan holde ud at være i skole. Du bliver ked af det, og synes det er hårdt at
komme et sted, hvor du føler dig hadet af alle. Det lyder bestemt ikke rart at
gå med sådan en følelse. De fejltagelser du har beskrevet at du har begået, og
som du fortryder, hvad kan du mon gøre, for at vise dine klassekammerater, at
du nu prøver noget andet. Kunne du f.eks. prøve at være mindre bestemmende i
gruppearbejde, måske kunne du sige ”Hvordan synes I at vi skal gribe opgaven an?”
og når det er besluttet hvordan i gør, så evt. sige ”Det lyder super..”. Hvad
tænker du mon om det?Du har det nu sådan, at du ikke kan klare det mere, og at
der ikke er nogen der kan se situationen fra dit perspektiv, så derfor vil du
ikke tale med læreren om det. Jeg vil alligevel fortælle dig, at det er skolen-
og altså din lærers ansvar, at alle elever trives i klassen, så selv om du
mener at det er din egen skyld at de andre ikke gider dig, så er det ikke okay
at have det som du beskriver og det skal du have hjælp til at få ændret. Taler
du mon med dine forældre om hvordan du har det? Jeg spørger om det af to
årsager, for det første fordi det er alvorlige tanker du går med, og dem må du
ikke gå med alene. For det andet, så kunne jeg godt tænke mig at bede dig bruge
det mod, som jeg synes du har gjort brug af ved at skrive til os, til at bede
dine forældre hjælpe dig med at tale med din lærer, så du ikke står alene med
at skulle skabe en bedre relation imellem dig og dine klassekammerater. Giver
det mening når jeg skriver sådan?Selvfølgelig er det rart at andre mennesker kan se tingene fra ens
perspektiv, og anerkende hvordan man har det. Nogle gange kan det dog være en
rigtig god idé at lytte til andres perspektiver på hele situationen. Nogen
gange kan de se noget man ikke selv har haft øje for, der hvor man står, vi har
tit ”blinde vinkler” og at få hjælp til at se disse, kan være godt. Jeg tror
det ville kunne give dig rigtig meget, at vende situationen med nogen andre. måske
en lærer, dine forældre og din gode veninde, og høre deres perspektiv på din
situation.Du lyder som en pige med ben i næsen, og jeg er sikker på
at du, med lidt hjælp fra de voksne omkring dig, snart vil finde din plads i et
fællesskab igen.Hvis du tænker, du har brug for eller lyst til det, så er du
velkommen til at ringe eller sms'e ind til BørneTelefonen på 116111. Det er
gratis og du behøver ikke at fortælle hvem du er.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!