Brev
Skal jeg sige det eller ej ?
Hej
jeg er en pige på 14 som er kommet i et problem.
Problemer går ud på at min veninde og jeg kunne ikke lide denne her dreng og så spurgte vi min veninde eva om hun havde nogen kælenavne vi kunne kalde ham så han ligesom gik væk fra os ( irreterer ham)
og så blev Eva om min veninde uvenner og har sagt det til ham
og han spurgte så mig om det var rigtigt men min veninde sagde jeg ikke skulle sige det
fordi ellers bliver han sur på hende og de har kendt hinanden i lang tid
men jeg tænker skal jeg sige sandheden
selvom min veninde bliver sur på mig
fordi jeg har ikke lyst til at gøre hende vred?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år.
Jeg kan godt forstå, at du kommer i tvivl. Skal man sige sandheden, eller skal man vise tillid til ens veninde og undgå at blive uvenner?
Jeg tror lige i den her situation, er der ingen grund til, at fortælle drengen mere om de navne i fandt på. Han har fået det at vide én gang og jeg tænker, at det ikke har været særlig rart for ham.
Hvis drengen bliver ved med at spørger dig om det, synes jeg ikke, at du skal lyve for ham. Du kan måske sige til ham, at det er rigtigt, men det var dumt af jer at finde på de navne.
Jeg tænker lidt på, hvad det er ved ham drengen, der er så irriterende? Når han gør noget I synes er irriterende, kunne I så ikke fortælle ham det i stedet for at kalde ham navne?
Hvis I siger til ham, at I synes det er irriterende, når han gør noget bestemt, så har han en mulighed for at ændre på det. Måske ved han slet ikke det er irriterende det han gør.
Jeg synes ikke, at du skal fortælle drengen mere om de navne, men i stedet for finde nogle andre løsninger, når du synes han er irriterende. I kunne måske i venindegruppen eller i klassen snakke om, hvad man kan gøre, hvis der er noget man synes er irriterende. Så det bliver på en god måde. Alle kan jo komme til at gøre noget, som andres ikke synes er fedt. Det er ok, at man synes nogle mennesker er irriterende, men man skal stadig behandle andre, som man selv gerne vil behandles. Jeg er sikker på, at I vil kunne få hjælp af f.eks. lærer til sådan en snak i klassen, hvis I fortæller, at I synes det er svært at tackle selv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.