Brev
Skal jeg fortælle hende det?
Hej
jeg en på pige på 12.
Min veninde har lige fortalt mig at nogle fra min klasse har bagtalt min anden veninde. De har bagtalt med at hun bliver sær behandlet hvilket hun måske også bliver lidt men det er pågrund af hendes ocd.
Jeg har ikke selv hørt nogle fra klassen bagtale hende men jeg stoler 100% på min veninde som har sagt det til mig.
Mit spørgsmål er om jeg skal fortælle min veninde at nogle fra klassen bagtaler hende eller jeg ikke skal fortælle hende det fordi jeg ikke selv har hørt det.
Skal jeg sige det til hende eller lade hver?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Det er bare aldrig rart med bagtaleri, og man kan blive så ked af det, når det går ud over én selv eller nogen, man kender. Derfor kan jeg også rigtig godt forstå, at du bliver i tvivl om, du skal fortælle det til din veninde.
Det er svært at svare på, om det er en god ide at fortælle hende det. På den ene side, så vil det nok gøre hende rigtig ked af det. Og hvad vil hun få ud af at vide det? På den anden side, så er du måske bange for, at din veninde bliver såret over, at du ved det, men ikke har sagt det til hende?
Det er dig, der kender din veninde bedst - og derfor bedst kan vurdere, hvad hun vil foretrække. Tal eventuelt med din anden veninde om det - så I sammen kan finde ud af, om I vil sige det. Tænk også over hvordan I vil sige det, hvis I vælger at fortælle hende det. Men også hvad I vil sige, hvis I vælger ikke at sige det - og hun så finder ud af det. Du kan jo altid vælge at vise hende dette brev og mit svar - så ved hun i hvert fald, at du har tænkt meget over det, og slet ikke er ligeglad.
Uanset hvad du vælger, så tænker jeg dog, at det nok vil være bedst at sige det til din lærer. Det vil nemlig være godt at få nogle af de voksne til at stoppe det bagtaleri, som foregår bag din venindes ryg.
Du kan for eksempel fortælle din lærer, at du har hørt, at der bliver talt om din veninde, og at de snakker om, at hun bliver særbehandlet. Din lærer har ansvaret for, at alle i klassen har det godt, og at der er rart at være. Hvis der bliver bagtalt i din klasse, så skaber det utryghed for alle. Derfor vil det være godt, at din lærer får det at vide, så han/hun kan gøre noget ved det.
Udover at sige det til din lærer, kan du også tænke over, hvad du kan sige for at forsvare din veninde, hvis du selv hører, at hun eller andre bliver bagtalt. Du kan for eksempel sige, at du synes, at det er tarveligt at bagtale. Du kan også sige til dem, at særbehandling slet ikke behøver at være nogen dårlig ting. For at alle kan være lige og have det lige godt, så er man nemlig nødt til at behandle folk forskelligt – ligesom med din veninde. Du kan også sige noget helt andet, som du selv finder på.
Hvis det er svært for dig at snakke med din lærer, kan du overveje at fortælle om det til dine forældre. Så kan de måske hjælpe dig med at fortælle det til din lærer.
Jeg får sådan lyst til at fortælle dig, at jeg synes, at du lyder som en rigtig god veninde. Du bekymrer dig om din veninde, og du ønsker at være loyal overfor hende og håndtere situationen på en god måde. Jeg synes, at det er superflot af dig, at du skriver herind til BørneTelefonen og beder om hjælp. Jeg håber, at du kan bruge mit svar, så i kan få stoppet bagtaleriet, så din veninde ikke bliver ked af det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen