Brev
Sexual frygt
Hej BB,
jeg har et stort problem med en stor frygt jeg har, frygt for sex.
Jeg kan ikke huske hvor gammel jeg var, men tror jeg var omkring 9 år (er 13, 14 til sommer) havde denne ‘veninde’ som interesserede sig for alt sådan noget. Jeg var så uheldigvis hendes ven, eller ‘offeret’ kan huske at det startede med at hun viste mig porno… Derefter ville hun røre ved mig… Og så videre… Jeg gad aldrig, sagde altid fra, men hun lyttede ikke og overbeviste mig om at jeg skulle.
Det gik på omring et år tror jeg, ingen vidste noget om det, og jeg var LYKKELIG for at endelig slippe af med hende.
Kan faktisk ikke huske meget da min yngre barndom, kun noget om hende og det der skete der, kan huske hvordan hendes hus var indrettet og hvordan hendes værelse så ud -som at hun havde pink væge- men kan ikke huske ting som min fødselsdag eller juleaften de sidste alt for mange år.
Nu da jeg går i 7 klasse skal vi jo snart have sexual undervisning, er så bange!
Kan huske vi så en film som var pervers i skolen, selvom jeg ikke kiggede over halvdelen af tiden kunne jeg ikke stoppe med at tænke, tanker fløj rundt i hoved på mig, dårlige minder og dårlige perverse billeder ble ved med at dykke op i mit hoved. Havde enda ondt i maven resten af dagen, og svært ved at falde i søvn.
Nogen gange om natten begynder alle de her ‘billeder’ at hjemsøge mine tanker, begynder at græde og skrige indeni mit hoved for at få det til at gå væk, men da det ikke virker bliver jeg nød til at slå mig flere gange i hoved for at fokusere på noget andet, først da kan jeg falde i søvn.
Et tidspunkt havde vi uge seks/sex hvor vi blandt andet skulle lære lidt omkring det, vi så en video, der skete intet som sådan, den handlede om sine grænser og hvordan man fandt dem. Selvom ordet ‘sex’ kun blev udtalt et par enkle gange kunne jeg ikke klare det.
Kiggede hele tiden væk, begyndte at græde lidt og tegne cirkler på et papir -hvilket overraskende nok beroliger mig nogenlunde- da vi fik love til at gå, løb jeg ind i klassen og gik hen til et hjørne og græd, ingen kunne få mig ud derfra eller få mig til at snakke før frikvarteret var slut -30 minutter- gik i panik, og kunne bare ikke styre det, det var især der det begyndte at gå op for mig hvor meget indflydelse det har i mit liv -og at vi snart skal have sexual undervisning!-
Drengene i de andre klasser -især- er rimelig perverse, så når de snakker til mig eller tager armen om mig går jeg også i panik -skynder mig at tage deres arm af mig og gå væk-
Det værste er nok at min mor tvang mig til at sige hvorfor jeg er så bange, derefter sagde hun det til en lære da læren også havde lagt mærke til hvordan jeg havde der omkring det emne, min mor vil have at jeg skal snakke med en som kan hjælpe mig, men vil ikke have hjælp…
Vil bare have at jeg kan undgå alt der har noget med det at gøre, min frugt for det er så stor at jeg syndes at det er forkert, at kunne li det er forkert, at se noget om det er forkert, at vide noget ol det er forkert osv.
For en ubeskrivelig -dårlig- følelse når nogen/jeg gør noget af det forkerte, en følelse af at det er beskidt og ulækkert og meget mere på en gang, tror ikke at der findes et ord for den følelse men den fylder meget i mig.
Blev også meget overrasket -på en dårlig måde- da jeg opdaget hvor perverse alle andre er + at det er normalt! Jeg vidste knap nok hvad at onanere betydet! Hvilket jeg aldrig har gjort, og aldrig -forhåbentlig- vil!
Jeg er så bange for det… Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre! Hvorfor er det ikke okay at jeg ikke kan li alt det? Og at jeg er bange for det.. Hvorfor skal alle åbenbart kunne li det?
Noget af det værste er nok at jeg ikke har mødt en eneste der ved hvordan det føles… Føler mig så alene omkring det her, for jeg tror jo at det er det rigtige, og jeg vil ikke have at det ændre sig! Aldrig!
Noget der så ikke har noget med mit store problem at gøre er at D klassen er begyndt at kalde mig død -da jeg har eb anden stil end alle andre- i starten var jeg ligeglad, men nu begynder det virkelig at komme ind til mig, jeg er bange for at gå i af klasse værelset eller i det helt taget at være på skolen!
Føler at jeg ikke er god nok når de siger det, at jeg er død til dem… Det har stået på omkring en måned nu, har ikke sagt stop da jeg er for bange.. Bange for at alle vil begynde at kalde mig det!
Ved ikke havd jeg skal gøre længere, vil ikke mere!
Jeg vil ikke en eller anden dag ende i en kiste under jorden -faktisk ville jeg ønske at jeg ikke var blevet født, så var alt det aldrig sket, og alle kunne være perverse igen!
-med venlig hilsen D
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg kan næsten 'mærke' i brevet, at du har gjort dig umage for at forklare din situation. Jeg kan forestille mig, at det har krævet meget mod, er det rigtigt? Det er rigtig flot af dig, at skrive brevet herind til os. Det viser, at du har et stærkt ønske om, at der er ting i dit liv der skal være anderledes. Og med den historie du fortæller kan jeg virkelig godt forstå dig. På grund af din alder vil du nok opleve, som du allerede gør, at seksuel interesse og nysgerrighed naturligt bliver en større og større del af din verden og det kan jeg sagtens forstå bestemt ikke kan være rart når du er bange for det og har haft ubehagelige oplevelser med det.
Du har oplevet noget rigtig ubehageligt og slemt og de oplevelser du har været igennem er der ingen der fortjener. Når man på den ene eler anden måder føler at man er blevet tvunget til at gøre noget mod ens vilje, selvom man faktisk blev overtalt til at gå med til det, kan man godt føle, at man selv var skyld i det hele. Når man føler at det er ens egen skyld at der er hændt noget ubehageligt, så kan det være nogle gange være svært at forstå, at man selvfølgelig fortjener al den hjælp man har brug for, for at komme sig over det. Jeg ved ikke om du måske kender lidt til at føle sådan, men jeg synes bestemt at jeg kan læse i dit brev, at du gerne vil vise dig selv den store respekt det er, at handle på, at du ikke har det godt. Du har handlet ved at skrive ind til os. Det er rigtig flot.
At din mor tvang dig til at fortælle hende det hele, kan jeg forestille mig, at hun har gjort i bedste mening, fordi hun har kunnet fornemme på dig at der var noget galt. På den måde har din krop måske hjulpet dig med at vise omverdenen at der er noget der ikke er som det skal være og det er helt naturligt. Man kan sige, at din krop reagerer sundt ved at vise sig og begynde at græde f.eks. Du har lyttet til din krops signaler og det er ikke alle der har mod til at gøre det, men undertrykker dem og det er sjældent særlig godt, fordi så er det svært at ændre på tingene og måske lade hjælpen komme helt ind til der, hvor det er rigtig svært, men også der hvor det gode (med tiden) begynder at blomstre.
Det der skete med din 'veninde' da du var omkring 9 år, det har du aldrig rigtig fået hjælp til at håndtere. Det kan være rigtig voldsomt at gå med så stærke minder som ikke er gode. Dårlige minder kan måske nogle gange skygge for ens gode udvikling og de gode minder fra gode oplevelser. Alle fortjener minder fra de gode ting i ens liv, så det er vigtigt, at man gør alt hvad man kan for at der er plads til dem. Derfor kan det måske være en rigtig god ide, som din mor foreslår, at du får hjælp. Men det skriver du, at du ikke ønsker? Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor mon egentlig ikke? Selvfølgelig kan det lige i situationen være nemmere, hvis alt hvad der minder dig om det svære blot forsvandt, men det gør det desværre ikke. Nogle gange kan det være lettere at lukke øjnene, men på et tidspunkt bliver man bare nødt til at åbne dem igen og så er tingene de samme. Men hvis nu man beslutter sig for at holde øjnene åbne og være stærk og kigge det svære i øjnene, så kan man lige pludselig måske med tiden også se hvad der står bag ved det svære - nemlig alt det gode. Giver det mening? Men undervejs er det bare rigtig vigtigt og godt at have nogen til at støtte en i ikke at komme til at lukke øjnene, en der kan hjælpe en med at være stærk og kigge det svære i øjnene længe nok til det måske går væk. Man må med andre ord bearbejde det svære for at der bliver plads til det gode.
Jeg tænker både min mor og din lærer rigtig gerne vil hjælpe dig, og nogen gange i livet har man brug for hjælp. Måske er det en psykolog din mor/lærer foreslår du skal tale med? Det kan faktisk være en rigtig god ide, også selvom jeg kan tænke, det kan være svært at åbne op. Men du skal vide en psykolog er uddannet til at hjælpe og lytte, så du igen kan få ro på dine tanker og følelser. Hvis det er svært at skulle fortælle, vil jeg da foreslå du viser hende/ham dit brev til os og mit svar. Her får du præcis fortalt, hvordan du har det og det kan være en god måde at få startet en svær snak på, hvad tænker du om det?
Når du ikke bliver konfronteret med noget, som minder dig om det ubehgelige, hvordan har du det så? Har du også nogle gode stunder i dit liv? Sammen med din familie? Nogle veninder måske? Det kan være en rigtig god ide, når man har svære perioder eller situationer i sit liv, at huske at finde små bitte situationer eller hændelser som er gode og værd at samle på. De kan på en måde være et frikvarter fra det svære og det er godt at have. Så måske, når det hele ser allerværst ud, enten med minderne eller med dem fra din klasse, så kan du måske gå på jagt efter gode små stunder? Og måske hvis eller når du har fundet nogle, så kan du prøve at sørge for, at de måske kan opstå igen. Gøre noget af det samme som tidligere for at skabe en god lille stund. Det kan være helt små ting, som f.eks. at du nød din livret eller hørte et godt nummer i radioen.
Det er slet ikke okay at nogle fra din klasse kalder dig død, du har lov til at være præcis som du vil og se ud som du vil. I er i en alder, hvor puberteten er i gang. I er ved at udvikles fra børn til unge mennesker. Man bliver mere følsom overfor andres vurderinger og har brug for at være en del af fællesskabet. Jeg vil foreslå du fortæller den lærer du er mest tryg ved, hvad du oplever, for det er lærernes ansvar at sikre at alle i klassen trives.
Jeg vil minde om, at du altid er mere end velkommen til at ringe, chatte eller sms'e til Børnetelfonen på 116 111. Her sidder søde rådgiver klar til at lytte. Håber du vil lade de voksne omkring dig hjælpe dig, det har du brug for, så du igen kan sove trygt, finde glæden i din hverdag og ikke frygte den naturlige udvikling du og dine klassekammerater går igennem her i puberteten.
Jeg ønsker dig alt held og lykke og håber der kommer smil på dine læber snart igen.
Kærlig hilsen Børnetelefonen