Sex mobning

Hej
jeg er en pige 16år jeg har haft sex med en dreng fra min klasse han sagde at han ikke ville sige det til nogle og det gjorde han heler ikke men det gjorde den pige som havde opdaget os hun havde taget billeder af ham og mig da vi knaldede. Hun viste dem til alle fra min klasse alle syntes at det var sejt at drengen havde haft sex men pigerne syntes det var klamt og fra den dag af blev jeg kaldt sex luder.

Hvis ikke det stopper så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er da bare en rigtig ubehagelig situation for dig stå i, og jeg kan forstå, du synes, der svært at finde ud af, hvad du skal gøre… Derfor synes jeg også, at det er helt rigtigt, at du har valgt at skrive.

Det må være svært for dig at vide, at pigen fra din klasse har taget billeder og vist dem til alle de andre. Det er slet ikke i orden.

Jeg sidder og tænker på, om du måske har haft mod til at snakke med nogle veninder om, hvor ked af det du er..? Det kan godt være rart at have nogle at støtte sig op af. Samtidig får jeg også lyst til at spørge, om du har snakket med drengen, du havde sex med? Måske kan han hjælpe dig med at sige fra. Tror du, han vil det?

Det er ikke alle unge, der har lyst til at snakke med en voksen om, at de har haft sex, men jeg tænker egentlig, at det kunne være rigtig fint, hvis du kan finde mod til enten at snakke med din lærer om, hvordan hun/han kan hjælpe dig. Har du mon en sød klasselærer, der ville have tid til at snakke med dig en eftermiddag efter skole?

Gad vide, hvordan dit forhold er til din mor og far..? Ville du kunne snakke med dem om, om de vil hjælpe dig med at snakke med en lærer eller pigens forældre?

Jeg ved ikke, om du ved det, men for ikke så længe siden var der en sag oppe i medierne om nogle gymnasieelever, som havde filmet nogle andre elever, der havde sex. Derefter havde de afspillet filmen i forbindelse med et arrangement på skolen. Det var meget ballade omkring det ,og jeg mener faktisk at de ansvarlige elever blev bortvist fra skolen, fordi det er så krænkende at gøre den slags. I lang tid overvejede politiet at rejse sigtelse mod dem, der havde gjort det.

Når jeg fortæller dette er det for at understrege, at jeg tror, de voksne meget gerne vil støtte dig i den her sag. Og for at understrege hvor alvorligt det er at udstille andre på den måde.

Ville det være hjælpsomt for dig at snakke med en af BørneTelefonens rådgivere om, hvordan du kan få det sagt til en voksen? Hvis du har lyst til det, så er du meget velkommen til at ringe på tlf. 116 111. Rådgiveren har mulighed for at spørge lidt mere ind, og måske kan I sammen finde en måde, der vil give mening for dig…

Mange hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!