Brev
Selvværd
Hej BB.
Jeg er en pige på 14 år.Jeg beklager at jeg har skrevet så meget.
Jeg har altid været en rigtig glad og positiv pige. Indtil omkring 3-4 klasse. Drengene kaldte mig ko. I starten tænkte jeg ikke rigtig over det men til sidst blev jeg træt af det. Jeg bad dem om at stoppe men der gjorde de ikke. Desværre. De fortsatte bare.
Da vi så kom i 4-5 klasse begyndte drengene og kalde mig noget nyt. De synes åbentbart at jeg var tyk og kaldte mig så tykke ko og sådan nogle ord. Så kommer vi til 6 klasse. Drengene blev mere og mere stride. De fortalte mig at jeg skulle få en fedtoperation og kaldte mig flæskebjerg.
Det ramte mig rigtig hårdt. Jeg begyndte og lade vær med og spise min mad og smed den ud i stedet og fik kun aftensmad. Jeg var så ked af det og græd mig selv i søvne hver nat. Jeg fortalte ingen om det.
Ligepludselig blev min gamle bedste veninde T. sur på mig og fik alle imod mig. Jeg fik det dårligere og dårligere. Jeg var altid alene. På et tidspunkt begyndte jeg og snakke meget med nogen af de drenge der ikke kaldte mig noget. Men så kom alle pigerne efter mig og sagde at jeg bare var så opmærksomheds krævende. Så havde jeg igen ingen og gå med. F. alene i verden. Igen.
Hele 6 klasse var sådan. Jeg startede på slankekur for og tabe mig. Senere fandt mine forældre ud af det hele og vi snakkede om det. Så startede 7 klasse. De grimme ord fortsatte. Jeg havde det for og sige det lige ud af helvedes til. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv.
Til sidst kunne jeg ikke magte skole mere. Jeg begyndte og græde bare lige sådan ud i det blå i skolen. Jeg fik snakkede med en lære om det og drengene stoppede med det. Men det hjalp stadigvæk ikke. Alle de ord med at jeg ikke var god nok, var grim, var tyk, klam osv.
Senere i 7 var jeg til sundhedsplejerske og jeg fortalte hende hvordan jeg havde det. Jeg begyndte og snakke med hende hver uge. Jeg følte mig stresset og kunne ikke overskue noget som helst. Så snakkede jeg men mine lærer om det og en AKT lærer.
Det ville bare ikke stoppe. Havde altid en stemme i mit hovede der sagde. Du er ikke god nok. Det påvirkede mig så meget at jeg igen ikke spiste min mad. Lavede ikke lektier. Hver gang jeg prøvede kom stemmen igen. Når jeg spillede håndbold kom stemmen. Min lære kontaktede mine forældre og vi snakkede om det. Nu går det bedre med det men har det stadigvæk dårligt.
Jeg er begyndt og give lidt op nu. Så kom vi jo i 8 klasse. Har stadigvæk stemmen og spiser ikke altid min mad. Min bedste veninde C. skiftede skole så havde ikke hende ikke mere hver dag. I fredags gik det så mere ned af bakke.
Min veninde fortalte mig at hun var begyndt og cutte. Nogen af de andre piger begyndte så og græde. Jeg var den eneste der ikke græd. Men sådan forløb hele min fredag.
Lørdag skulle jeg passe børn og sove med en veninde og den aftale havde vi haft i over en uge. En time før vi havde en aftale skrev hun at hun ikke kunne alligevel for hun ville hellere være sammen med nogen andre. Fedt nok. Søndag havde jeg så en aftale med en anden veninde men hun aflyste selvfølgelig også og var sammen med alle de andre piger uden jeg blev inviteret.
Hvis nogen spørg mig hvordan jeg har det ville jeg typisk sige at jeg har det super. Men det er ikke helt sandheden. Jeg har det faktisk af helveds til…. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at blive glad igen.
Jeg smiler altid. Det ser jo ægte ud men det er det ikke. Jeg er blevet kaldt utrolig grimme ting siden 1 klasse.
En dag i 7 klasse havde vi konfi forberedelse og der var fælles morgenmad. De fleste drenge tog en bolle men der var ikke særlig mange piger der tog en. Men jeg havde ikke spist så jeg tog en grovbolle med smør og begyndte og spise.
Jeg nåede knap nok og tage en bid da en dreng sagde til mig at den kunne jeg ihvertfald ikke spise det var jeg for tyk og klam til…. Og så startede de andre drenge også. Jeg smed min bolle ud og løb ud. Jeg begynde og græde hent vildt. Og det er bare noget af alt det jeg tit får afvide.
Ord som flæskebjerg og at jeg skulle få en fedmeopreation var med til at jeg startede på slankekur…. Efter slankekur sagde de stadigvæk onde ting til mig. Jeg begyndte kun og spise aftensmad….
Jeg græd mig selv i søvne. Det gør jeg stadig somme tider. det er forfærdeligt. Folk kommenterer hele tiden på mig og jeg er vildt træt af det.
Min mor siger at jeg skal være stærk og det prøver jeg virkelig også. Men kan snart ikke mere! Jeg har ikke overskud til noget…
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere, håber virkelig i kan hjælpe…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er helt tydeligt, at du har kæmpet og stadig kæmper for at have det godt. Du har hørt mange grimme ting i mange år nu, du har talt med flere voksne om det, du har gjort så mange ting for at fortælle, at det her er ikke ok. Det er dælme hårdt og kræver stor styrke og sejhed for ikke at knække på det. Du har været stærk længe! Du har prøvet meget for at få det bedre i skolen og i venskaber.
Nu er det da på tide, at de voksne i skolen får gjort en ordenligt indsats i jeres klasse - de andre piger tør ikke engang at tage en bolle, måske fordi de er bange for, at det bliver dem det går ud over....Mobning skaber utryghed, usikkerhed, dårlig stemning og påvirker selvværdet hos jer alle - både dem der siger og gør tingene er usikre på sig selv og ikke godt for nogen! Du ved selv, hvad det betyder for dig, for det er så klart beskrevet i dit brev. Jeg vil ønske, at dine lærere kan læse dit brev (og måske mit svar) og forstå hvor afhængige, at klassen er af deres hjælp. I er alt for viklet ind i de ting, der er foregået gennem jeres skoletid, der skal hjælp til klassen for at bringe det bedste frem i jer. Tryghed, tillid og trivsel skal genskabes i klassen, og det står jo i loven, at skolen skal have en antimobbestrategi - lige præcis for at eleverne trives - så lærer man også det faglige bedst!
Du skriver, at det hjalp sidste gang, at du talte med din lærer, dine forældre og din AKT-lærer om det. Jeg tror, at det vil være hjælpsomt, hvis du igen fortæller dine forældre, at det ikke er blevet bedre i skolen, og selvom du er stærk og kæmper så er du nået til et punkt, hvor du snart ikke kan kæmpe mere. Mon du ville have lyst til det?
Jeg kan godt følge dig, at du ligesom har en indre stemme, som fortæller dig alle de dårlige ting som de andre har sagt til dig. Det er meget forståeligt, når man i en lang periode har fået en masse dårlige ting at vide. Det bliver til tanker som støtter de negative ting, ord og historier - og de tager hårdt på selvværdet og troen på, at man er god nok. Man kan 'arbejde' med at ændre de måder man tænker om sig selv, og bruge de positive ting, ord og historier man ved og hører. Måske er det noget du har prøvet, da du talte med dine forældre, lærer, AKT lærer og sundhedsplejerske? Ellers vil det være en idé at få hjælp til det. Samtidig skal der jo også gøres noget ved trivslen i klassen (som jeg skrev i starten) - de to ting, tror jeg, hænger sammen.
De positive ting, ord og oplevelser er der heldigvis også, som jeg forstår det. Det er de oplevelser, ord og mennesker, du har valgt at være sammen med og som måske også kan støtte dig i at ændre den indre negative stemme til mere positivt syn på dig. Det kan være fra håndbold, at du har aftaler en gang imellem med dine veninder, at du har en bedste veninde, at du har et job, hvor du passer børn, at der er nogle af drengene, som er rare at være sammen med, at du har forældre, som du kan tale med, at du tør tale med din sundhedsplejerske, din AKT-lærer og din skolelærer, og det er alle sammen rigtig mange gode ting, som du er og som du kan. Måske du kunne skrive de ting ned, som du er god til, synes er dejligt ved dig og se/huske på dem, hvis den negative stemme dukker op igen?
Når veninderne pludselig aflyser aftaler I har, så kan jeg godt følge dig, at du bliver skuffet og ked af det. Det viser også mig, at du sætter pris på veninder og at man holder sine aftaler. Mon du har fortalt dine veninder, hvordan det var, at de bare aflyste i sidste øjeblik og du ikke kunne være med? Jeg er sikker på, at de vil føle på samme måde, hvis du aflyste dem på den måde...måske tænker de ikke over, hvordan det føles? Derfor kan det være godt, at de ved at det er så hårdt, når de aflyser.
Måske vil det være en ide, at lave en liste over alle de ting, som du kan lave, hvis dine veninder ikke holder jeres aftaler... Det kunne f.eks. være at ringe til nogle andre veninder, måske nogle fra håndbold, bage en kage, se din yndslingsfilm, sætte din yndlingsmusik på, løbe en tur, tage i en ungdomsklub, se om der er noget godt i fjernsynet, spørge dine mor eller far om I kan lave noget hyggeligt sammen f.eks. tage på cafe, biografen eller noget andet, som du godt kan lide at lave. Måske kan du invitere til en sleep-over, hvor dine forældre også er hjemme til at hjælpe?
Til slut vil jeg sige, at det lyder til, at du er en rigtig stærk pige, som bliver ved med at kæmpe selvom tingene er svære - nu er det er tid til, at de voksne sammen tager fat og sikre, at du har det godt og klassen har det godt. Både forældre og skolelærere har mulighed for at ringe ind til os og få gratis rådgivning - måske har dine forældre brug for det på ForældreTelefonen 35555557
Jeg håber alt det bedste for dig.
Mange knus og tanker fra BørneTelefonen