Selvværd

Kære BB 🙁

Jeg er en pige på 13 år,

Jeg går i 7.a

Jeg har mistet mit selvværd efter jeg er blevet mobbet i 2 år.

Jeg har ingen venner kun 5 venner,

Min mor og jeg skændes meget tit. Hun siger jeg ingen venner har og at jeg ingen selvværd har. Altså jeg giver hende ret men det nytter heller ikke nået at hun siger det hele tiden fordi det får jeg det ikke bedre af.

Jeg er meget doven og kan ikke styre mit tempremant så for ikke at få amok græder jeg.

Da jeg blev mobbet blev jeg kaldt grimme til fx Luder, kælling, so, grim og klam,

der var på et tidpunkt hvor jeg ikke var i skole en måned så jeg er gået glip af meget, men selvom jeg er flyttet bagtaler de mig stadig og laver fake profiler på facebook og ansøger mig.

Jeg har virkelig ingen selvværd.

Kan i hjælpe mig ??

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Det er super sejt af dig at du har skrevet til os. Det viser at du har en styrke i dig til at ville komme videre og få et godt liv. Du fortæller at dit selvværd ikke er godt, fordi du blev mobbet på din gamle skole. Hvor er det bare godt at du har flyttet skole. Som jeg forstår det, har du ikke problemer med mobning der hvor du går nu? Er det mon rigtigt forstået?

Jeg tænker at du har helt ret når du siger at din mor ikke hjælper dig ved at fortælle dig at du intet selvværd har. Hun ville hjælpe dig bedre hvis hun støttede dig i de ting, som faktisk går godt for dig. Måske skulle du prøve at sige det direkte til hende? Tror du at du kan det? Eller kan du få en anden voksen som kender jer begge til at hjælpe med at sige det til hende? Mon din mor er klar over, hvor ked af det du bliver over de ting hun siger? Jeg tror det ikke. Jeg ved fra andre unge, at ting som kan være svære at fortælle, kan nogen gange være lettere at skrive ned og vise i et brev. Eller hvis du har lyst kan du vise hende det brev du har sendt til os og vores svar. Tænker det kan være et godt udgangspunkt for en snak, så du forhåbentlig kan føle din mor støtter dig og hun kan fortælle hvilken dejlig en datter du er og alle de ting du er god til.

Du skriver at du ikke har så mange venner, men at du har 5 venner. Jeg tænker at du måske skal prøve at værdsætte at du faktisk har 5 venner og se det som en overgang, fordi du har flyttet skole og det tager noget tid at få flere nye venner. Nogen gange kan det være bedre at have 5 gode venner, end mange venner, som man ikke er så tæt på, mon det giver mening for dig, det jeg skriver?

Det lyder ikke rart at dine gamle skolekammerater stadig mobber dig. Kan du mon gøre noget for at ignorere dem? Kunne du f.eks. holde dig fra facebook et stykke tid? Så kan de ikke ramme dig der, og mister måske interessen? Du kan også blokere dem på nettet og på din telefon, så de ikke kan tage kontakt til dig. Ville det mon være en mulighed? Det lyder faktisk slet ikke ok, at de bliver ved at genere dig, tænker om du, når du taler med din mor ville kunne finde modet til at fortælle hende om det der sker, så hun kan hjælpe dig med at få det stoppet. Du kan også tænke over, om der er andre voksne som du er trygge ved, og som du tænker, du kan dele det med, da det er vigtigt du ikke går alene med så ubehagelige oplevelser.

Det med at opbygge selvværd kan måske godt tage lidt tid, men jeg tænker at du måske kan hjælpe dig selv ved at prøve at holde fast i det som går godt for dig og de sider af dig selv som du er glad for. Måske skulle du gøre noget ud af at "samle" på de gode ting i dit liv, og forsøge at lukke det kapitel som handler om din gamle skole? Jeg ved godt at det er nemmere sagt end gjort, men jeg tænker også at du godt kan beslutte dig for at du ikke længere vil beskæftige dig med fortiden og det der skete.

Måske kunne du få en eller flere af dine 5 venner til at hjælpe dig med at nævne nogle af de ting de godt kan lide ved dig? Du kunne lave en dagbog til dig selv og skrive alt det gode ned som de siger, og måske hver dag skrive en god ting der er sket? Det kan være rigtig dejligt at læse i en bog om de ting der lykkes for en og hvor man er stolt af sig selv. I starten kan det føles rigtig svært, men bliv ved og du vil opdage hvor mange ting, der sker hver dag, hvor du kan være stolt af dig selv, måske har du hjulpet en veninde med noget, fået et kompliment af en i skolen, fået eller givet et smil til en du synes er sød eller bare været glad for at være lige præcis dig. Vi har alle noget ved os selv vi kan være stolte af, prøv evt. også at spørge din mor, hvad hun godt kan lide ved dig. Måske du også kan fortælle hende, hvad du godt kan lide ved hende. Man opdager nogle gange, at når man begynder at tænke over det gode ved en selv og ens venner og familie, så får man ofte nogle søde og venlige ord tilbage. Selvværd opbygges ved at tro på sig selv, stå ved den man er og du er god nok, lige præcis som du er.

Jeg håber at nogle af mine ideer kan bringe dig lidt videre. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!