Selvtillid..

Jeg er en pige på 13 med meget næsten ingen selvtillid..

Og jeg tænker nok selv at der er pga. at jeg blev mobbet i 5 år, indtil drengen der mobbede mig flyttede skole…

Men det hjælper jo ikke meget at vide hvorfor jeg ikke har meget selvtillid.. mår jeg har brug for hvordan får jeg selvtillid..

Hvis nogen siger noget til mig… som en form for spørgsmål, og går altid i forsvars position, fx hvis nogen spørger hvad for noget musik jeg så kan lide, så ender jeg med at sige ‘Kommer det dig ved?’ Og det er irriterende når det jo egentlig bare er et spørgsmål..

Jeg siger heller ikke ret meget i timerne, kun hvis læreren tvinger mig til at sige noget i frygt for at de andre griner af mig -det er dog nok mest matematik da jeg føler at vores lære ikke rigtig kan lide mig-

Jeg kan ikke lide at tage ‘leder’ rollen i gruppearbejde, for hvis noget går galt er det min skyld.. Det betyder så os.. at jeg ikke kan foreslå mine idéer i frygt for at blive til grin..

Jeg vil også helst være anonym når det gælder at folk skal læse, eller se noget jeg har lavet.. Som jeg faktisk er god til.. Som at tegne.. eller skrive…

Alle ser mig som den der pige fyldt med selvtillid, men det passer ikke det mindste.. fx her i går, var der forældre samtale, og jeg kom grædende ud efter at have snakket med min matematik lære, i frygt for at han nu ville vælge mig til at sige nogle flere ting i klassen…

Og det værste er.. at jeg bliver gjort til grin! Og det er ikke.. jeg gentager IKKE noget jeg forestiller mig, da der er andre der er blevet gjort til grin..

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Hvor skal man bare være stærk for at kunne udholde fem års mobning, sådan som du har gjort! Der er ingen tvivl om, at selvtilliden kan få et ordentligt knæk af så mange års mobning. Heldigvis er selvtillid noget, man kan få mere af igen, hvilket du jo godt ved, fordi du netop spørger til, hvordan man så gør. Jeg håber, at mit svar kan give dig nogle idéer med på vejen.

Du fortæller, at andre ser dig som en pige med meget selvtillid. Der er altså en uoverensstemmelse mellem den måde, du opfatter dig selv på, og den måde andre opfatter dig på. Den slags uoverensstemmelser kan være rigtig frustrerende, fordi man ikke føler sig set og hørt som den, man er. Men det kan måske også give anledning til en nysgerrighed omkring hvad det er, de andre ser. Alle mennesker har jo mange forskellige sider af sig selv, og måske har de andre fået øje på en side af dig, som du ikke selv har blik for?

Du virker nu til at kende dig selv rigtig godt. Du ved, hvad det er, der sker inden i dig, når du for eksempel går i forsvarsposition, fordi en anden spørger dig om noget personligt. Øvelse gør mester, og det gælder også, når det handler om den slags. Så måske kan du øve dig i, hvordan du vil reagere, når en anden for eksempel spørger dig om, hvilken slags musik du kan lide. Spil scenen igennem i dit hoved, som var det en film, hvor du selv styrer handlingen, så tingene sker præcis som du gerne vil have det. Hvem spørger? Hvordan føles det inden i dig, når du bliver spurgt? Hvad svarer du? Hvad sker der så? Forestil dig, at du spiller rollen som dig selv med masser af selvtillid. Jo flere gange du spiller scenen detaljeret igennem, jo større sandsynlighed er der for, at du næste gang vil reagere en anelse mere afslappet og selvsikkert i virkeligheden. Giv ikke op, selv om det ikke virker første gang. Ting tager tid.

Du fortæller, at du holder dig tilbage i flere sammenhænge af frygt for at blive til grin. De fleste synes, at det er rigtig ubehageligt at blive til grin, men jeg spekulerer over, om du kan sætte fingeren på, hvad der for lige præcis dig er det mest ubehagelige ved at blive til grin. Prøv at stille dig selv det spørgsmål. Hvis du har mod på det, kan du fortælle en anden om den allerværste gang, hvor du oplevede at blive til grin. Det kan hjælpe at dele svære oplevelser med en anden, fordi man så får oplevelsen lidt på afstand. Sommetider kan den anden også fortælle en tilsvarende historie, så man ikke føler sig så alene med sin oplevelse. Hvis du ikke har mod på at fortælle en anden om din egen oplevelse, kan du prøve at spørge dine forældre, hvornår de har prøvet at blive gjort allermest til grin – og hvordan de håndterede det. Du kan selvfølgelig også ringe til Børnetelefonen på 116111 og få en snak med en af de søde rådgivere omkring dette.

At skrive og tegne er nogle af de ting, du nævner, du er god til. Hvad er du mon ellers god til? Prøv at lave en liste over mindst 10 ting. Dit brev handler om, at du gerne vil have mere selvtillid, men når man arbejder med selvtilliden, kan det også være godt at sætte fokus på sit selvværd. Selvværdet kan man styrke ved at se nærmere på, hvad man kan lide ved sig selv eller hvad der gør, at man er noget værd som menneske. Groft sagt handler selvtillid altså om det, man kan, mens selvværd handler om den, man er.

Du bryder dig ikke om at tage lederrollen i gruppearbejde, fordi du føler, at det er din skyld, hvis noget går galt. Det lyder som om, at du er meget hurtig til at bebrejde dig selv og måske glemme, at man faktisk er flere om at tage ansvar for tingene. Det gælder også i klassen, hvor I alle har et ansvar for hinanden – og hvor lærerne naturligvis også har et ansvar. I nogle klasser kan det have god effekt, at man sammen laver nogle regler for, hvordan man for eksempel taler til hinanden. Sådan nogle regler kunne også handle om, at man ikke griner af hinanden. Der er forskel på at grine af hinanden og at grine med hinanden, ligesom der er forskel på at grine hånligt og at grine af glæde, men det er ikke alle, der er opmærksomme på forskellen, eller som ved, hvordan det føles at blive gjort til grin. Jeg ved ikke, om du kunne forestille dig at foreslå din klasselærer, at I tog en fælles snak omkring den slags i klassen, men jeg ved, at andre i hvert fald har haft gavn af det. Måske sidder der også andre i din klasse, som har prøvet at blive gjort til grin, så på den måde kan sådan en snak være med til at gøre klassen til et mere trygt og rart sted at være for alle. Hvis du synes det er lidt svært at snakke med din lærer, kan du måske tage snakken med dine forældre, så kan de hjælpe dig med at få snakket med din klasselærer om trivslen i klassen.

Du nævner især din matematiklærer. At det i disse timer er særligt vanskeligt at være deltagende. Det er ikke ok, du skal være bange for du/I bliver gjort grin med, så tænker du måske kan fortælle dine forældre om din oplevelse, så de kan tage en særlig snak med denne lærer, så du kan få modet til at være mere deltagende i disse timer, hvad tænker du mon om dette forslag? Måske I kan lave en aftale om, du i et stykke tid, rækker hånden op i timerne, når du kender svaret, så læreren ikke bare vælger dig, uden du er klar. Herved kan du øve dig i at være deltagende og efterhånden så øve dig i at det måske ikke er så farligt at byde ind. Det er helt ok at tage fejl, det skal der være plads til. Du virker som en stærk pige, håber du vil bruge denne styrke til at kigge indad og finde egne styrker gerne med hjælp fra voksne som du er tryg ved.

Ønsker dig alt det bedste

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!