Selvskade, angst, stress og depression?

Hej BB,

Jeg er en pige på 14 år, som altid har haft det svært.

Jeg fik en meget svær start på livet, hvor jeg blandt andet har mistet min far.

Jeg har altid været en meget speciel pige, der ofte har opført mig ældre end jeg var. Jeg har altid taget skolen meget seriøst, og lavet mine ting.

Det har faktisk givet mig meget modstand, og allerede halvvejs gennem 0. klasse, blev mine klassekammerater trætte af mig, og begyndte at holde mig uden for.

I 2. klasse, sendte min matematiklærer mig til psykolog, fordi jeg græd vær dag når jeg mødte op i skolen. Hun mente at jeg måtte have ADHD, men psykologen fandt intet. Alt sammen fordi, hun chikanerede mig, og jeg blev mobbet af klassekammeraterne. Hun har sat spor i min hukommelse.

I 3. klasse, blev jeg mobbet med at jeg var en nørd, fordi jeg kunne størstedelen af det periodiske system. Jeg har altid kun leget med drenge, men det skulle lærerne selvfølgelig også ødelægge, og jeg blev tvunget sammen med pigerne. Det blev til endnu mere mobning, fra begge køn.

I 4. fik vi nye lærere, som ikke gjorde sagen meget bedre.

5. og 6. klasse gik med chikanering fra klassens dygtigste elev. Desuden svigtede min bedste veninde gennem hele mit liv, mig, og hendes klasse startede med at mobbe mig. De ventede på mig hver dag efter skole, dette stod på i 2 år.

I 6. klasse fik jeg 2 hjernerystelser, og var syg i sammenlagt 2-3 måneder. I dag begynder jeg at hyperventilere hver gang jeg går igennem skolegården, i angst for, at endnu en bold rammer mig.

I 7. klasse, startede 3 nye elever, som ændrede forholdene i klassen, lige da jeg troede at det begyndte at gå godt. Min eneste rigtige veninde, hoppede med på dulle-vognen, og her begyndte de at chikanere mig igen. Den nye dreng begyndte også, og han gjorde det så meget, at mine lærere greb fat i ham, uden at jeg sagde noget. Jeg kan ikke være i nærheden af ham, uden at bryde sammen i gråd, fordi han nedgør mig og smadrer mig psykisk, når lærerne kigger væk.

Min største frygt er ensomhed, og selvom at jeg har en masse venner over nettet, er det langt fra godt nok, når ens ven aldrig kommer og giver en et fysisk kram. De bor for langt væk.

Jeg får nogle gange nogle flip, hvor jeg borer negle ind i siden på mig, ridser i min hud eller bider i mig selv.

Når jeg går igennem skolegården, eller det sted hvor min bedste venindes klasse mobbede mig i to år, begynder jeg at ryste, og i værste fald bryde sammen.

Jeg sidder ofte ene og alene oppe på mit værelse, uden håb. Jeg er konstant trist.

Jeg har svært ved at binde mig til mennesker, fordi jeg ved, at de bare forlader mig igen. Enten ved at dø, eller vende ryggen til mig.

Jeg ved at jeg må have fået en eller anden psykisk lidelse, men jeg ved ikke hvad. Hvad jeg ved er, at jeg bør komme i behandling.

Problemet er, at min enlige mor selv ofte er stresset og deprimeret, og jeg har ikke lyst til, at hun skal blive endnu mere trist, fordi jeg har det svært.

Jeg ved bare, at det vil gøre det hele endnu værre.

Mine lærere gør ikke så meget ved problemerne i klassen. Der er ingen skoler at flytte til i nærheden.

Hvad skal jeg gøre?

Hilsen Trist Pige

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Det er tydeligt, at du er en pige, der har det rigtig svært. Derfor er det rigtig godt, at du har haft modet til at skrive herind. For som du selv er inde på i dit brev, har du brug for, at der skal ske noget. Og jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Nogle, der gør skade på sig selv, har fortalt, at det handler om at håndtere nogle svære følelser. Men måske har mobningen også påvirket dit selvværd, så du er blevet i tvivl om, om du er god nok? Det ER du. Det er dem, der har behandlet dig dårligt, der har gjort noget forkert. Du har endda selvindsigt nok til at vide, at du har brug for hjælp. Du har mod nok til at række hånden frem og bede om hjælp. Så du er god nok, præcis som du er lige nu. Det må du meget gerne minde dig selv på en gang imellem.

I brevet skriver du om, at alt det her måske har påvirket dig så meget, at du har fået en psykisk lidelse. Om du har det, kan jeg ikke svare dig på. Men det er tydeligt – og desværre også helt naturligt – at den mobning, du gennem flere år har været igennem, har påvirket dig psykisk. Det mærker du fx, når du går igennem skolegården eller når du gør skade på dig selv. Derfor tænker jeg, at det i første omgang er vigtigst at få stoppet mobningen. Jeg tror nemlig, at de andre ting, du kæmper med, vil blive bedre, når mobningen er stoppet, og det er de voksnes ansvar at sørge for dette.

Du skriver, at du helst ikke vil bede din mor om hjælp og støtte. Din mor har det selv svært, og du tænker, at hun måske vil få det endnu værre, hvis hun også skal bekymre sig om, at du har det svært. Det er rigtig pænt af dig at ville beskytte din mor, men måske ville din mor stadig kunne hjælpe, hvis hun ved, hvordan du har det? Måske behøvede du ikke fortælle din mor alt, men måske kunne din mor hjælpe dig i forhold til at kontakte skolen og sikre sig, at de tager mobningen seriøst og får den stoppet. Hvis du ikke synes, din mor skal hjælpe dig med at kontakte skolen, er der måske nogle andre voksne i din familie eller omgangskreds, der kunne hjælpe dig? Eller måske findes der en sød lærer på skolen, du kunne have lyst til at snakke med, og som måske kunne hjælpe med at få stoppet mobningen?

En anden mulighed kunne være, at du kontakter sundhedsplejersken på skolen. Sundhedsplejersken er også rigtig god at snakke med, og kan hjælpe dig videre omkring fx angst og selvskade.

Jeg håber, du har fået nogle idéer, som du har lyst til at prøve af. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!