Brev
Selvoptaget
Jeg kritisere ret tit dem fra min klasse, og er ret ond mod dem .
Jeg får tit at vide at jeg er augant, kold, selvoptaget og et ondt menneske.
Jeg har mistet mange venner på det, og er ked af at være sådan et menneske, men jeg har prøvet at stoppe med det, men det er svært.
Så hvad skal jeg gøre ?
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 14 år,
Hvis man har fået en vane, kan det være svært at stoppe med at gøre det. Hvis man f.eks. længe har været på en bestemt måde, kan det føles som om, det nærmest er blevet en del af ens personlighed. Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, hvis man ikke længere skal gøre dét, man plejer. Nogle gange kan man også mærke, at de andre måske nærmest forventer, at man gør eller siger noget bestemt i særlige situationer – og så kan det virke helt underligt ikke at gøre dét, som folk forventer. Kan du genkende noget af det?
Man kan også være nervøs for, hvad folk egentlig vil synes om én, hvis de kendte ens ’sande jeg’. Nogle gange kan det være en form for beskyttelse, at man taler ondt om andre eller virker særligt selvoptaget – så er det måske sværere for andre at ’ramme én’. Det kan også være, at man tror, de andre vil synes, man er kedelig eller utjekket, hvis man dropper attituden, men i virkeligheden er det jo langt sejere at være god mod andre.
Når man er god mod andre, er man det faktisk også mod sig selv. Du bryder dig jo nemlig slet ikke om ikke at behandle andre godt. Det er helt tydeligt, at du er en pige med masser af samvittighed og omsorg for andre. Det er et godt! Vi skal jo gerne alle sammen behandle hinanden med respekt.
Det kan, som sagt, være rigtig svært at bryde en vane, så det kan godt kræve noget tid og øvelse. Du kunne starte med at lægge mærke til, hvad der er, der gør, at du f.eks. kommer til at føle dig ond mod andre. Er det noget, du siger (og i så fald: hvad er det, du siger, der virker ondt)? Er det en måde, du kigger på andre på? Er det bagtaleri? Når du så har fundet ud af, hvad det er, der får dig til at føle, du ikke behandler andre godt, kan du så småt prøve ikke at gøre de ting. Man kan ikke lave det hele om på én gang, så det kræver tålmodighed.
Det kan også være, du har en rigtig god veninde/ven, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er, der gør, at du kommer til at fremstå lidt arrogant og selvoptaget nogle gange og snakke med hende/ham om, hvad du kan gøre for at lave det om.
Måske har du lyst til at vende det hele med os på BørneTelefonen – og få nogle råd og en snak om, hvad du kan gøre i helt bestemte situationer. Du kan SMS’e eller ringe til os gratis på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Det er godt, du har fået øje på, at der er nogle ting, du gerne vil ændre. Det kan sagtens lade sig gøre! Det kan bare tage lidt tid at få øje på de ting, der skal ændres. Men det er som at ændre en dårlig vane. Pludselig skal du ikke længere tænke over, at du skal huske ikke at gøre sådan og sådan – på et tidspunkt er det blevet en helt naturlig del af den måde, du er på.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen