Brev
Selvmordstanker
Kære brevkasse.
Jeg er blevet mobbet siden 0. Klasse og er så skiftet i 5.klasse. Men jeg føler bare at de stadig driller da jeg jo møder dem ver dag når jeg går af bussen, og det plager mig.
Jeg har så fået selvmordtanker her igen. Det virker bare som om det er lettere at være død end levende.
Kun en person ved jeg har de her tanker, og det jeg glad for men problemet er bare at i starten af 6. Klasse ringede hende og en anden til BørneTelefonen omkring min spiseforstyrrelse, så jeg har det som om at jeg liger mine problemer på deres skuldre.
Så jeg ser kun selvmord som den eneste udvej.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Hvor er det godt, at du skriver her og på den måde søger hjælp. Det er nogle meget svære tanker og følelser du går rundt med.
Jeg vil rose dig for at have delt det dine tanker og følelser med en anden. Du skriver også, at du ikke vil ligge dine problemer på andres skuldre. Den følelse kan jeg godt forstå. Men det er bare så vigtigt at dele det, og snakke om det, når man har det så svært. Så jeg håber, at du fortsat vil bruge snakke med andre om, hvordan du har det - og den person, du har talt med også vil hjælpe dig, så de voksne omkring dig også kan gøre noget for, at du får det bedre
Det vil være godt, at snakke eller skrive til dine forældre og det, der sker ved bussen. Og de tanker om selvmord du får, fordi du ikke er i fred for dem, der mobbede dig. Det vil jeg virkelig anbefale dig at gøre. Det er helt sikkert svært, at fortælle dem,  dine tanker og følelser. Måske har I allerde snakket lidt, da du skulle skifte skole. Det kan være, at du kan sige det til dem igen, at de der mobbede dig dengang, at de stadig er ved bussen og det er svært for dig?
Det er da rigtig ærgerligt, at møde dem, fra din gamle klasse hver dag, når det er på grund af dem, at du har skiftet skole. De skal stoppes i deres mobning, og her kan dine forældre nok hjælpe, så den gamle skole får snakket med de børn. Det håber jeg, at du har mod på at sige - måske sammen med en veninde.
Hvis du har en lærer eller pædagog, som du er glad for kan det også være en god idé at tale med ham/hende. Det er så godt, at have voksne, som man stoler på omkring sig i din situation. Din lærer/pædagog, skal faktisk hjælpe dig og snakke med dig, hvis du fortæller, hvordan du har det.
Ligesom dine veninder, så vil jeg anbefale dig at bruge os på BørneTelefonen 116111 Vi sidder klar til at snakke med dig og hjælpe dig bedst muligt. Du kan sagtens ringe eller skrive sammen med en veninde, det er sommetider nemmere, når man er to.
De bedste tanker fra
BørneTelefonen