Selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Mobning er skadeligt og må stoppes. Det er skadeligt for den der bliver mobbet, men også for hele klassen. Det skaber nemlig dårlig stemning og utryghed. Det kan ødelægge personer, men også hele klasser. Det er tydeligt at mobningen gør det svært at være dig i øjeblikket. Jeg fornemmer mobningen får dig til at tvivle på dig selv og hvem du er. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det hele virker håbløst fordi mobningen bare fortsætter.

Du har allerede gjort flere ting for at få det bedre. Du har f.eks. skiftet skole, og skiftet tilbage igen. Du har også prøvet at snakke med dine forældre om det. Det synes jeg er virkelig sejt gået. På trods af du har været så sej, så er det ikke blevet bedre med mobningen. Mon det er det der gør at du er ved at miste modet? Den mobning du udsættes for er grov og det er meget alvorligt, at nogen kan finde på at skrive til dig at du burde dø. Der er ingen der burde dø, og det gælder selvfølgelig også sådan en dejlig pige som dig der er sød og ikke gør nogen fortræd. Selvom du måske kan tænke at det ville være lettere hvis du ikke var her, så skal du vide at der altid er en anden løsning til at få det bedre end at tage sit eget liv.

Det er rigtigt at nogle drillerier kan man godt komme ud af ved at ignorere dem. Men det du oplever, er ikke bare drillerier, det er mobning. Det skal du have hjælp fra en voksen til at få stoppet. Alle skoler skal faktisk have en anti-mobbe politik. Det vil sige nogle regler og opskrifter på hvordan mobning stoppes. Vidste du godt det? Jeg synes derfor du skal fortælle en lærer om hvordan du har det. Du kan evt. vise det brev du skrev herind og mit svar. Hvis din lærer ikke selv ved det, vil han/hun kunne få hjælp fra andre til hvordan man kan snakke om mobning i klassen generelt uden f.eks. at dit navn nævnes. Desuden synes jeg det er vigtigt, at du snakker med dine forældre igen. Måske vise dem brevet eller skrive et nyt til dem begge. Det lyder nemlig ikke til at de har forstået, hvor alvorligt det er det du udsættes for. De ville måske også kunne hjælpe med at snakke med en lærer, eller overveje om du skal flytte til en helt tredje skole. Hvad tænker du mon om det? Du kan også læse mere om dine rettigheder her:

Jeg tror hele din klasse ville have godt af at snakke om mobning. Der er sikkert flere af dem der er med til at mobbe dig fordi de ikke tør andet, fordi de selv måske er bange for at blive mobbet hvis ikke de gjorde det. Det ville altså skabe en meget bedre stemning hvis ikke der var mobning. Det håber jeg, du også kan se og vil snakke med en lærer og dine forældre om - måske kan dine forældre også ringe og få et møde med din lærer eller skolelederen, så der bliver gjort noget for at stoppe mobningen hurtigt?

Du er også altid velkommen til at kontakte os igen hvis du har brug for det. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen, for det fortjener du.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.