Selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Det er ikke fair, at du får ballade derhjemme, uden at du forstår hvorfor.  Det er heller ikke  godt, at du føler dig  udenfor i pigegruppen. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at din lærer og dine forældre får at vide, hvordan du har det.

Måske har du mod på at sige det, når der er ro til at du kan sige det. Ellers kan du skrive det i et brev til dem - måske bruge det brev, du du har skrevet til mig.

Du kan også skrive hvordan du føler det, at du bliver ked af det, at du ikke har det godt i skolen og derhjemme. Og du har brug for deres hjælp til at få det godt.

Det kan være, at du helst vil tale eller skrive til din lærer om de ting med pigegruppen og det at du får skæld ud derhjemme. Så synes jeg, at du skal bruge din lærer. Måske kan du bruge intra til at skrive til din lærer? Hvis du helst vil skrive eller tale med dine forældre, så er det du skal vælge først.

Det kan også være du kender en anden voksen, som du hellere vil tale med - måske en bedsteforældre, en venindes mor eller en helt anden god voksen.

Nogen gange skal man sige tingene mange gange til de voksne, men det er vigtigt at du bliver ved med at sige det, så de kan hjælpe dig.

Du er også meget velkommen til at ringe ind og få en snak her på BørneTelefonen 116111. Det kan hjælpe rigtig meget at tale med en sød voksen.

Jeg håber, du får talt eller skrevet til en voksen, så de har mulighed for at hjælpe dig i skolen og derhjemme.

De bedste tanker og kærligste hilsener fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.