Selvmord

Hej børnebrev kasse,

jeg er en pige på 12 år.

Jeg har rigtig tit tænkt på at tage mit eget liv, fordi min mor slår mig, eller sådan føles det, men hun nægter selvfølgelig.

Min far arbejder på et børnehjem og er derfor ikke så meget hjemme.

Jeg har alt hvad mange ønsker sig: to forældre der bor sammen to brødre stort hus, mange penge og venner.

Men jeg har det ikke godt for selvom jeg har mange venner bliver jeg mobbed. Folk laver rygter om mig, sparker mig rundt kalder mig grimmeting, jeg vil ikke leve mere,

hvad skal jeg gøre?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at det er svært selv at finde ud af, hvad du skal gøre. Det at skrive herind, er også at gøre noget. Det er et stærkt første skridt, som du har taget - helt på egen hånd. Jeg gøre mit bedste, for at give dig råd om, hvad du kan gøre.

Når din mor nægter, at hun slår dig, kan hun nemlig skabe tvivl hos dig. Så kan du blive usikker på, hvad det er der sker - om det du oplever og mærker er sandt. Fx hvis du siger til din mor, ”mor det gør ondt når du slår” og måske siger din mor, ”pjat, jeg slår dig ikke”.  Mon det minder om det, der sker derhjemme?

Når du føler, at din mor slår dig, så stå fast ved, at det du føler er rigtigt og den måde du oplever det, din mor gør ved dig. Det er slet ikke tilladt eller i orden, at hun slår dig.

Uanset hvad der sker, så er det ikke tilladt, at voksne slår børn. Din mor skal have hjælp til at stoppe med at slå, og tale om tingene i stedet.

Ville det være en ide at tale med din far om, at din mor slår dig? Måske slår hun, når din far er på arbejde? Så måske ved din far ikke, hvad der sker derhjemme. Ville du have mod på at tale med din far om det, uden din mor hører det?

Vil der være et tidspunkt, hvor din mor ikke er hjemme, så du kan fortælle din far om det? Fortæl ham, hvad der sker og hvornår hun slår dig. Fortæl ham, at du har brug for, at han hjælper, så din mor stopper med at slå.

Måske bliver dine brødre også slået, eller har de set, at du bliver slået. Tror du, at de kan hjælpe dig med at tale med nogen om det? Så i kan få det godt sammen igen.

På kommunen, kan man få familie rådgivning. Her kan man tale med en familie rådgiver, om det der sker, og hvordan man kan få det bedre sammen i familien. Det er gratis og anonymt. Man kan ringe til sin kommune og høre mere om det, eller læse på kommunens hjemmeside.

Hvis du tænker, at du ikke kan fortælle din far, at din mor slår dig. Eller måske hjælper det ikke, at fortælle det. Så prøv at tænke på, hvem der kan hjælpe dig. Hvem kan du fortælle det til, eller måske skrive det i et brev? Er der en sød lærer, en venindes mor, en nabo, bedsteforældre - hvem mon du synes, vil være god at tale med? Hvem er den første du tænker på?

Når du har fundet på en, så kan det hjælpe, at du skriver ned i et brev, hvad der sker. Måske kan du læse brevet højt eller aflevere det til den person, som er god at tale med?

Det er vigtigt, at din mor stopper - så du også meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og du kan være helt anonym. Så kan vi fortælle mere om, hvordan BørneTelefonen kan hjælpe.

Du skriver om, at der er nogle som mobber dig. De laver rygter om dig, og kalder dig grimme ting. Det er jo slet ikke i orden, og skal stoppes hurtigst muligt.

Derfor er det vigtigt, at du fortæller det til din lærer, hvad de andre gør. Så kan din lærer sørge for, at det stopper i skolen. Måske vil det være en støtte, at din far ringer og taler med læreren, om det. Eller har du mon en god veninde i skolen, som kan hjælpe dig med at tale med en lærer. Måske er det lettere at skrive et brev til din lærer, eller måske skole lederen.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at fortælle nogen om det der sker, så det bliver beder derhjemme og i skolen.

Knus og kærlige hilsener fra

BørneTelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!