Brev
Rygter
Jeg er 11 og der går mange rygter om fx. At jeg er ludder og ikke vasker fingrer med sæbe og hver gang jeg hører det bliver jeg mere og mere ked af det for vær gang
jeg har også en gang haft selvmords tanker fordi nogle drenge lavede en sang om mig hvor der ind gik ord som fx. Ludder røvhul mm.
Jeg har også flere gange haft bulimi men har ikke fortalt mine forældre hvorfor de siger tit de er bekymret for mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at du lige nu oplever, at nogen taler grimt om dig, og at det gør dig mere og mere ked af det.
Det kan jeg sagtens forstå, og jeg vil prøve at hjælpe dig til, hvordan du kan få stoppet rygterne og fx det, at nogen laver sange om dig. Du skal vide, at det, du oplever, ikke er okay, og det er vigtigt at få det stoppet nu.
Du skriver, at du en gang har haft selvmordstanker, og at du har haft bulimi. Når jeg læser dit brev, bliver jeg ligesom dine forældre bekymret for dig. Men selvom jeg bekymrer mig for dig, så er det vigtigt for mig at sige til dig, at det er godt, at du tør sige højt, hvad der sker omkring dig.
Jeg ved ikke, om du er bange for at gøre dine forældre mere bekymret, hvis du fx siger højt, hvad du oplever? Jeg ved fra andre børn og unge, som jeg skriver til og snakker med, at det kan være svært at turde sige højt, at man har det dårligt, hvis man samtidig ikke vil gøre sine forældre kede af det eller bekymret. Er det mon sådan hjemme hos dig? Men det er det vigtigt, at du finder frem til personer, som kan hjælpe dig med at stoppe rygterne.
Derfor tænker jeg også, at børnetelefonen er en rigtig god mulighed for dig til at snakke videre med en rådgiver om, hvordan du kan få det bedre i skolen/din klasse. Måske har du, når du har læst mit brev mod på at ringe ind til os? Husk du er helt anonym. Telefonnummeret er 116 111, og vi har åbent alle hverdage fra kl. 11 til 23. I weekenden er vi klar til at snakke fra kl. 11 til 19.
Jeg ved ikke, om rygterne er værst i skolen? Eller du oplever at blive kaldt luder andre steder fx på nettet eller i sms’er? Jeg kan godt forstå, at det gør dig rigtig ked af det. Jeg tænker på, hvem mon der er med til at lave rygter? Du skriver, at nogle drenge lavede en sang om dig med ord som ludder og røvhul. Hvor kender du mon de drenge fra?
Jeg spørger, fordi det er vigtigt, at du får fortalt videre til en voksen tæt på dig, hvad der sker omkring dig. Det kan være rigtig svært at klare det hele selv, og i forhold til det, du oplever, så er det især de voksnes ansvar, at du og dine klassekammerater har det godt sammen.
Derfor vil jeg høre dig, om du har en voksen fx en af dine lærere, som du har lyst til at snakke med? Hvis du har mod på det, så synes jeg også, at det er en rigtig god idé, hvis du kan fortælle din mor og far, hvad du fortæller mig her – også selvom du måske er bange for at gøre dem bekymret. Du skriver, at du ikke tør fortælle dem om bulimi. Har du mon snakket med dem om rygterne? Hvis det er svært, kan du evt. vise dem dit brev og mit svar. Det kan være en måde, hvorpå I kan starte en fælles snak om, hvordan du får det bedre.
Jeg tænker også på, hvordan du ellers har det i skolen og i din klasse. Har du mon nogle venner eller gode klassekammerater, som kan hjælpe dig i forhold til at få stoppet rygterne? Det er vigtigt, at alle i en klasse tager del i at få alle til at have det godt. Det er også noget jeres lærere skal hjælpe jer med.
På www.BørneTelefonen.dk kan du og din klasse finde gode idéer til, hvad kan man gøre for at få det bedre i klassen. Måske kan du foreslå det til en af dine lærere, så kan I bruge nogen af øvelserne næste gang I har klassens time, eller måske lave en trivselsdag i klassen.
Det er ikke noget, du skal klare alene, men hvis din lærer skal hjælpe, så kræver det, at du fortæller hende eller ham, hvad der sker i klassen.
Jeg ved fra andre, der skriver eller ringer ind, at det kan være svært at sige højt til de voksne, når der foregår noget, som ikke er okay i en klasse. Nogen er bange for at få rollen som den, der sladrer. Jeg ved ikke, om du har det sådan?
Jeg forstå godt, hvis det er svært at skulle tale med en lærer eller en anden voksen, men jeg plejer at sige, at det at ”sladre” i virkeligheden er et tegn på, at man tør tage ansvar, fordi man på den måde passer på dig selv og sine klassekammerater. Måske er der også andre fra din klasse, som oplever rygter, og som har brug for hjælp?
Jeg håber, du har fået mod på at finde frem til en person, som kan hjælpe dig med at få stoppet rygterne, så du kan få det bedre. Husk vi vil meget gerne snakke videre med dig på BørneTelefonen
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!