Brev
Rygter
Her for tiden synes jeg jeg kan mærke at folk bliver mere og mere hemelighedsfulde over for mig og i dag fandt jeg ud af hvorfor inden gad folk ikke røre ved mig og sagde ad vær gang jeg rørte dem.
Men da jeg så fandt ud af det var det fordi en havde startet et rygte om mig.
Jeg videste med det samme hvem der havde startet det. Og en ny dreng i vores klasse sagde det og ham kan jeg rigtig godt lide og har vært så flov og ked af det at jeg ikke har spist andet ind morgenmad i dag og tør ikke tage i skole men skal jo
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er rigtigt flot af dig du har fundet ud af at skrive herind til, godt gået.
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det, og har det svært med at tage i skole. Det er ikke okay at der er nogen der bagtaler dig, eller på den måde starter rygter om dig.
Jeg tænker det må være rigtigt svært for dig, måske har du en følelse af at de andre hele tiden snakker om dig, eller griner af dig. Det er en meget ubehagelig oplevelse og slet ikke i orden.  Det må være svært helt at finde hoved og hale i, og derfor tænker jeg også, at det er noget du skal have voksenhjælp til at klare.
Er det noget du kan fortælle din lærer på skolen, måske kan du vise dit brev herind til sammen med mit svar. Det er nogen gange svært at forklarer hvad og hvem der starter et rygte, men det ændre ikke på hvordan du oplever det. Jeg tænker derfor på, om du kan fortælle om hvordan du oplever det, og hvordan du har det med de følelser og oplevelser, hvad tænker du om det…?
Kan du tale med dine forældre om hvordan du har det? Det kan være de kan hjælpe dig, med at tale med skolens voksne, er det en mulighed for dig? Det kan være de allerede har lagt mærke til der er noget galt når du kun spiser morgenmad, mon de vil blive lettede over, at få forklaret hvad der trykker dig...så de kan hjælpe dig?
Det må have været rigtigt svært for dig, hvis den nye dreng i klassen fortalte dig, hvad det er for rygter der går. Alligevel får det mig til at tænke over, hvad han mon syntes om dig..?
Kan det være en mulighed for dig, - selv om jeg godt ved, det er svært, at fortælle ham, at det var pænt af ham at fortælle dig det med rygterne? Har du tænkt på, om det var svært for ham at sige til dig? Måske vil han gerne tale mere med dig?
Jeg ved ikke om du går i SFO, men nogle gange er de voksne sådanne steder gode at tale med, kan det måske være en mulighed for dig så de kan hjælpe og måske tale med din lærer om hvordan du har det?
Du er også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver, det er gratis at ringe derind til.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!