Brev
psykisk vold i skolen
Hej.
Jeg er en dreng på 16 år og er autist.
Jeg har god grund til at tro jeg bliver udsat for psykisk vold af en anden elev. Han siger grove og onde kommentarer og bemærkninger om mig.
Jeg kan ikke engang sige noget til lærerne for de griner også med.
Hvad skal jeg gøre.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 16 årig dreng
Du har helt ret i, at du ikke skal finde dig i, at en af dine klasekammerater kommer med kommentarer og bemærkninger om dig. Alle børn har ret til en skole, hvor de ikke bliver drillet. Hvor er det ærgerligt, at dine lærere ikke helt forstår alvoren. Jeg tænker, det er vigtigt at de forstår, hvordan du har det, når de griner med.
Jeg vil foreslå dig, at tale med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig med, at tale med læreren. Det er faktisk lærerens opgave, at sikrer sig at alle i klassen har det godt og trives i skolen. Og nogen gange skal man sige tingene flere gange, før det bliver taget alvorligt.
Når først din lærer har forstået, at det er alvorligt for dig, har læreren måske forslag til hvordan det kan stoppes. Det er også vigtigt, at lærerne forstår, at de ikke skal grine med.
Måske ved din klasse ikke helt hvordan det er, at være autist, og har måske brug for en forklaring. Jeg ved ikke, om I har talt om det i klassen. Hvis ikke, vil jeg opfordre dig til at tale med din lærer om det også. Ofte når andre driller eller kommer med dumme kommentarer, handler det om at de ikke ved bedre. Uanset hvilken klasse du går i, så skal læreren eller skolelederen tage ansvar for, at alle elever har det godt og trives.
Jeg håber, at du har fået nogle ideer til hvad du kan gøre. Jeg vil ønske det bedste for dig.
kærlig hilsen BørneTelefonen