Brev
Problemer med…
Hej
Jeg er en pige på 11 år….
Jeg har 4 Problemer
den 1 er at har næsten ikke noget venner har kun 4 venner
og 2 der er at Alle drengene de driller mig bare i skolen
når jeg sætter mig i sofaen så driller drengene mig bare jeg kommer til at græder når du driller mig
og 3 er at ingen vil være sammen med mig i frikvaterenen og fælder altid en tåre eller 2 tåre
og 4 er at mine forældre og lærere de gøre ikke noget
fek.s at jeg siger noget til min lærere så siger drengene bare ´´Det er da ikke rigtig´´ Så gøre lærene ikke noget med det og det samme med mine forældre
håber i kan hjælpe mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Tak for dit brev. Hvor er det flot af dig, at du har haft mod og overskud til at skrive til os og bede om hjælp.
Det er dejligt at læse, du har 4 venner - det synes jeg egentligt er ret flot. Men jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er rart gå i skole, på den måde, som du bliver behandlet. Det er ikke i orden, at de voksne ikke hjælper, når du fortæller om noget som ikke er rart.
Du skriver, at du har forsøgt at sige det til din lærer og dine forældre. Det er flot, at du har bedt om hjælp af de voksne til at få det stoppet. Det er ikke rart, når du føler at læreren ikke rigtig gør noget ved det. Det er nemlig sådan, dine lærere skal sørge for at det er rart at gå i klassen, så alle føler sig godt tilpas. Lærerne skal altså hjælpe eleverne til at få det godt sammen. Men det er super vigtigt at lærerne ved og forstår, hvad der sker i frikvarteret - så de kan hjælpe jer der hvor det er svært.
Jeg tænker, at du skal finde lidt mere af dit mod frem og få snakket med dine forældre, og så skal I sammen gå til din lærer og fortælle, hvordan du har det. Jeg tænker, at der er andre elever i klassen som føler som føler som dig, men ikke har haft det mod, som du har til at bede om hjælp. Jeg ved godt, at du har snakket med dine forældre og lærer før, hvor det ikke hjalp. Men tit er det sådan, at voksne skal have det at vide mere en gang, måske fordi de ikke helt ved, hvad de skal gøre ved det? Men det er deres ansvar og  opgave at finde ud af hvordan fællesskabet i jeres klasse bliver godt for alle, så du ikke skal græde og behandles dårligt. Du kunne bruge dit brev og svaret til at snakke ud fra - eller vise til dine forældre og din lærer. Det kan tit hjælpe at have noget at holde sig til i sådan en snak. Måske kunne det også være en hjælp, at du skriver ned i en lille bog, hvad det er der er svært, så kan det også være en hjælp i en samtale med de voksne.
Hvis dine forældre ikke ved hvad de skal gøre for at hjælpe, så kan de ringe til vores ForældreTelefon på 35555557, hvor der sidder voksne, der er vant til at snakke med forældre. Faktisk er der også mulighed for at din lærer kan ringe ind til os på vores FagTelefon på 35555558, og få hjælp til at gøre noget ved mobningen i klassen. Måske kan det hjælpe, at du fortæller det til dine forældre, eller viser dem svaret her?
Jeg håber, du kan finde lidt mere mod og få snakket med dine forældre - så de kan støtte dig. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at snakke med dig.
Kærlige tanker fra  BørneTelefonen