Problemer med..

Heej brevKasse.
Jeg har en tyk og overvægtig bror på 15. Idag sad jeg med mine venner og veninder og kæreste på skolen, pludselig kom han løbene, alle begyndte at grine og råbe at det var min bror, jeg blev ret så kedafdet og løb væk fra de andre og ud på toilettet.

Det sker virkelig hver gang, han gør mig pinlig berørt, jeg ved ikk rigtig hvad jeg skal gøre…? Vil jo ikk såre ham
Hilsen Mig Håber i kan hjælpe.

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Mange tak for dit brev. Hvor er det bare en svær situation, du står i med din bror… Du holder helt sikkert meget af ham, men det er svært for dig, fordi de andre griner af ham…

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at dette problem ikke er noget, du skal stå alene med… Jeg tænker, at du måske kan prøve at tage en snak med dine forældre omkring din bror, for det er klart heller ikke nemt for dig… Der er ingen tvivl om, at du holder af din bror, og du skriver også, at du jo ikke vil såre ham… Men på den anden side er I nødt til at finde en løsning, som tilgodeser jer begge to… Her tænker jeg, at din mor og far skal være med til at finde ud af, hvordan I bedst muligt gør hverdagen rar for både dig og din bror.

Nogle af de ting, som også ligger bag dit brev, er det med at acceptere hinanden som vi er… Det gør dine venner og veninder jo tydeligvis ikke… Det kan være svært for dig at gøre noget ved, men på den anden side, kunne det måske være en idé at sende det signal, at du synes det er ok, at vi er forskellige..? Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når de andre griner, og det kan være rigtig svært at vide, hvordan man skal handle i sådan en situation… Næste gang kunne du måske forsøge at blive siddende sammen med dine venner? Det er ikke ok, at de griner af din bror, og i virkeligheden burde de slet ikke gøre det, når de ved, det er din bror…  Her tænker jeg, at din klasselærer måske kunne komme ind i billedet..? Der er mange ting, man som skole kan gøre for at lære eleverne om, at det er ok at være forskellige… Kunne du mon snakke med din klasselærer om det…?

Hvis du synes du har lyst til at snakke lidt om det med en anonym voksen, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage kl. 11-23.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!