Brev
problem med piger
hvad kan jeg gør så at pigerne i klassen stopper med at kaste/hælde jucie ud på mig.
jeg kan ikke komme ind i klassen uden at et par piger står og venter på mig så de kan kaste det på mig
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev! Det lyder da rigtig irriterende at pigerne kaster juice på dig. Det kan jeg godt forstå, du gerne vil have til at stoppe.
Nu ved jeg ikke om det er i sjov eller om det er alvor, men både piger og drenge kan gøre nogle mærkelige ting for at komme i kontakt med hinanden. Det er nogle gange nemmere at drille end at snakke sammen. Det kan endda være deres måde at vise, at de synes du er sød.
Hvad enten det er kærligt ment eller ej, så tænker jeg, at du måske kunne være den, der viser et godt eksempel og får talt med pigerne om, hvad der får dem til at gøre som de gør. På den måde kan du give dem mulighed for at fortælle, hvis der er noget, de er irriterede over, og hvis der ikke er det og de i virkeligheden godt kan lide dig, så har du givet dem mulighed for kontakt med dig.
Jeg tænker på, om du har fortalt nogle voksne om problemet? Det lyder som noget der kunne foregå i/efter et frikvarter, så det er ikke sikkert at jeres lærer ved det? Når man har et problem i klassen er det altid godt at få talt med læreren om det, så der kan blive gjort noget ved det på en ordentlig måde.
Det kan også være at du selv nogle gange gør noget ved pigerne de synes er irriterende? Så kan det måske hjælpe at overveje om der er en måde du kan vise pigerne, at du hellere vil være venner end at irritere hinanden.
Når du skriver herind, synes jeg viser, at du er god til at tage fat på problemet og forsøge at finde en løsning, hvilket er rigtig godt! Så jeg synes bestemt, at du skal følge den vej og få talt med nogen om det - enten pigerne selv eller en lærer.
Jeg håber du kan bruge svaret, du må i hvert fald have held og lykke med at få stoppet problemet!
Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Venlige hilsner
BørneTelefonen