Brev
Piger, mobning og selvskade
Kære BørneBrevkasse
Jeg har flytter til Danmark fra Amerika ca 2 år siden. Da jeg startede skolen blev jeg holdt udenfor fordi ugenbart var jeg ikke “cool” eller “tihi populær” osv. Men siden da har jeg fået venner.
Men en af de “venner” har begyndt at være ond imod mig. Jeg kan ikke forstå hvorfor. Mig og hende bliver drillet fordi vi lytter til “screamo” og hun siger at jeg kopier hende selvom det var mig der først viste hende musikken. Hun tager min vendinder væk fra mig fordi hun tror at hun har rettigheden til det. Hun skriver til mig at jeg er en løjner og hun siger op til min ansigt at hun er ligeglad med hvad jeg siger. Det startede fra cirka Januar. Hun siger til folk at hun føler sig mobbet. Det kan det godt være men hvis hun bliver mobbet skal hun heller ikke mobbe andre, ligsom mig.
Hun har drevet mig til at skære i migselv (alser det er ikke kun hende) og at lade være med at spise fordig hun har engang sagt til mig at jeg var tyk og grim. Jeg vil gerne gå væk fra hende men hun er altid sammen med min eneste veninde og jeg gider ikke at være alene i et helt år igen.
Kærlig hilsen Skadet
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Det lyder som om, at du har haft en trist start på din nye skole. Du skal have stor ros for at skrive herind og dermed dele dine tanker og følelser - det kræver mod!
I dit brev nævner du ikke, hvad der har startet din venindes ubehageligheder overfor dig...? Dog lyder det uacceptabelt! Og det lyder som om, at de voksne skal gribe ind i forhold til dét, der foregår... Det er nemlig de voksnes ansvar at gøre noget ved mobningen. Faktisk bør der på din skole eksistere en mobbe-politik. Dvs. et sæt regler for, hvad man gør når et barn bliver udsat for mobning...
Så mon du har mod på at hive fat i en lærer? Kan du komme i tanke om én, som du har tillid til? Hvis du synes, det kan være en hjælp, så kunne du måske vise dit fine brev og mit svar. Måske er det lettere at starte en samtale så..?
Det kunne lyde som om, at der er flere i din klasse der kunne trænge til de voksnes hjælp - herunder også den veninde, som på nuværende tidspunkt mobber dig...
Jeg bliver også lidt bekymret, når du skriver, at du har skåret i dit selv og sultet dig, og jeg tænker at du nok har brug for hjælp fra en voksen, som kender til at have så svære følelser og tanker. På din skole er der en sundhedsplejerske, som måske vil kunne hjælpe dig med at finde frem til den rigtige hjælp, så du kan stoppe med at skade dig selv. Sundhedsplejersken har som regel en fast træffetid på skolen, hvor man kan komme og snakke med hende. Måske kan du spørge en lærer eller skolesekretæren, hvornår sundhedsplejersken kommer på din skole igen?
Hvis du stadig føler, at det kunne være rart med nogle flere råd, så husk du har mulighed for at ringe gratis og anonymt til Børnetelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!