Brev
Pigen fra klassen
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg går i 6kl. og en pige fra min klasse er pisse irriterende.
Hun mobber en pige fra klassen som har problemer med at læse
og hun står med hånden nede i bukserne og har de største bryster.
Hendes to “veninder” mobber med og siger når vi har madkunstskab siger de hun skal røre ved alt mugligt og gir´ hende de mest kedelige arbejde.
Jeg tør ikke sige det til hende at hun skal stoppe
hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det lyder som om, at du ved, hvad der er rigtigt og forkert og det er en god egenskab at have. Selvom du ikke tør sige noget til pigen, er det sejt af dig, at du holder fast i, at det pigen gør er forkert og skriver herind.
Det kan godt være svært at turde fortælle den pige, som mobber, at hun gør noget forkert. Mon du har talt med dine andre veninder om, hvordan du har det? Det kan være, at de har det på samme måde som dig, men heller ikke tør sige det til nogen. Nogen gange kan det være sådan, at hvis man er flere sammen, så tør man mere, så måske dig og dine venner sammen kan sige noget til hender?
Mon du har talt med pige, som bliver mobbet? Det kan være, at det hun også synes, det er svært at tale med andre om det. Mon du kunne prøve at fortælle hende, at det den anden pige gør er forkert. Det kan være, at I sammen kan gå til din lærer og fortælle din lærer, hvad der sker? Dine lærere skal jo sørge for, at alle elever trives og har det godt i skolen. Men det kan være svært for din lærer at hjælpe, hvis han/hun ikke ved noget om det.
Du kan også snakke med dine forældre eller en anden voksen, som du er tryg ved. Dine forældre kan ringe eller skrive til jeres lærer om mobningen, så er der nogle voksne der tager ansvar for at I har det godt i skolen. Du kan vise dine forældre eller din lærer dit brev og mit svar, hvis det er svært at fortælle.
Jeg håber, at du finder mod til at fortælle det til en omkring dig.
Mange hilsner fra BørneTelefonen