Brev
pige bliver mobbet i klassen
Hej BB.
Da jeg var omkring 9 og gik i 3 klasse begyndte der en ny pige i klassen, lad os kalde hende A. Pigen var okay sød… men hun var genert og mærkelig på en fuldstændig forkert måde! mine venner og jeg prøvede at få hende med i vores vennegruppe, så vi begyndte at fortælle hende hemmeligheder, lege og alt det venner plejer at lave sammen med hende… men det viste sig bare at hun fortalte alle vores hemmeligheder til alle bag vores ryg, og siden da har vi ikke været venner….
Da gik det ned af bakken for hende… hun begyndte at slå på folk, en dag begyndte hun endda at tage kvælertag på mig! selvom jeg hverken havde sagt eller gjort hende noget. alle i klassen har holdt sig langt væk fra hende, da de ved at hun ikke behandler andre ordenligt. I starten havde jeg ikke spor imod at hun ingen venner i klassen havde, siden at jeg haddet hende.
Men jeg har opdaget at hun bliver mobbet på facebook! folk siger lede ting om hende som fx at hun er grim, dum eller irreterene. Jeg ville gerne stå op for hende… men så ville hun tro at vi var venner og klistre sig op ad mig endnu engang.. og så ville jeg formentelig miste mine venner… MEN JEG VIL HJÆLPE!! ved bare ikke hvordan. Vær sød at hjælpe! tænker på det hver dag!!
hilsen den 14 årige pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev om pigen i din klasse, som bliver mobbet. Sikke en god og omsorgsfuld klassekammerat du er, når du skriver herind om en pige, som har det så svært.
Jeg kan godt forstå, at du kan være bekymret for, hvilke konsekvenser det vil få for dig selv, hvis du står op for hende og forsvarer hende mod dem, der mobber. Det er en helt normal bekymring at have, fordi mobning så ofte handler om udelukkelse af fællesskabet - og i bund og grund er der ingen, der ønsker at være udenfor. Så det kan godt opfattes som lidt af en satsning, hvor man kan være bange for selv at ende i samme situation som den, man forsøger at hjælpe. Du er bestemt ikke den eneste, der har skrevet eller ringet til os med det dilemma.
Men jeg tænker alligevel, at der godt kan være noget, du kan gøre for at hjælpe pigen, uden at du skal tage hele kampen alene. Det lyder lidt som om, at det måske kunne være en stor lettelse for hele jeres klasse, hvis mobningen blev stoppet - ikke alene den mobning, der er rettet mod pigen, du fortæller om, men hele den kultur der gør, at klassen kommer til at mobbe nogen. For måske er hun ikke den eneste? Sådan som du beskriver din egen bekymring for at blive mobbet, kunne det godt tyde på, at der måske også er flere, der kunne have det sådan..?
Når man skal ændre kulturen i en klasse, kræver det, at de voksne tager ansvaret og gør noget aktivt for at hjælpe med at skabe et sammenhold og en måde at være sammen på, hvor der er plads til at være forskellige. Klassens lærere, forældregruppen og selv skolens ledelse skal hjælpe til. Måske har dine lærere svært ved at gøre noget ved det? Måske har de prøvet? Måske ved de slet ikke, hvor slemt det er? Ville du mon kunne fortælle en af dine lærere de ting, du har skrevet her i brevet? (Eller måske vise brevet frem, hvis det er lettere?) Når mobningen også foregår på Facebook, kan det være svært for de voksne at opdage, så det er vigtigt, at de får det at vide.
Her i Børns Vilkår har vi hjulpet mange klasser med at finde en ny måde at være sammen på, og måske kunne vi også hjælpe din klasse. Vores SkoleTjeneste holder trivselsforløb over hele landet, så måske kunne du vise en af lærerne vores hjemmeside og foreslå, at I fik besøg fra os? Eller måske kunne du bede dine forældre snakke med lærerne om det? I kan se her, hvordan I booker SkoleTjenesten >>
Jeg håber, du kan få støtte og forståelse fra de voksne omkring dig, så mobningen i klassen kan blive stoppet.
Varme hilsener fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!