Brev
One Direction
Hej.
Jeg er en pige på 12 år som godt kan lide One Direction.
Men dem fra min klasse driller mig med det, fordi Zayn er gået ud af bandet.
De giver One Direction øgenavne, såsom One Digaytion One Dibøsserøve og så vidre…..
Hvad skal jeg gøre? Hver gang de siger eller gør noget, plejer jeg bare at gå fra timerne.
Please hjælp mig…….
Hilsen One Direction fanen
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev.
Det lyder ikke rart, at nogen af dem fra din klasse driller dig med One Direction.
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af det, for det er ikke altid sjovt, når nogen bliver ved med at lave sjov med noget, man faktisk virkelig godt kan lide.
Jeg synes, det er godt tænkt, at du, indtil nu, er gået fra klassen, når nogen har drillet. Men jeg tænker også, at det ikke er rimeligt, at dine klassekammerater bliver ved med at drille dig – og det er nok heller ikke rart for dig, at du bliver nødt til at gå midt i timerne?
Derfor spekulerer jeg på, om du mon har talt med en af dine lærere om, at det går dig ret meget på, at nogen fra klassen driller dig?
Hvis du allerede har snakket med en lærer, kan det være, at du kan finde mod til at tale med ham/hende igen? Nogle gange skal man nemlig lige have fat i en lærer flere gange, for læreren kan ikke altid vide, at drillerierne faktisk bliver ved.
Jeg tænker også på, om du kunne have mod på at tale med dine forældre? Det kan være rart at få snakket med nogen om det, der går en på, og det kan være, at dine forældre kan hjælpe dig med at tale med din lærer?
Det er ikke altid, at man kan få sagt noget til dem, der driller, men sommetider kan det måske faktisk hjælpe lidt, hvis man får sagt, at man egentlig ikke synes, de er sjove – og at man ikke gider høre på dem. Måske har drengene selv idoler? Det kan f.eks. være andre musikere eller fodboldspillere? Hvis du har mod på det, kunne du måske fortælle dem, at du er fan af One Direction, ligesom de er fan af andre musikere/fodboldsspillere? Det er jo faktisk ikke ret meget anderledes.
Det er ikke sikkert, det virker. Nogle gange synes nogen endda, at det bliver lidt sjovere at drille, hvis man svarer igen, men hvis du har mod på det, kunne du måske prøve det – bare for at se, hvad der så sker? Man bør jo respektere, at man synes godt om forskellige ting - at alle har ret til at have en interesse man er glad for.
Ellers synes jeg, det er vigtigt, at du får talt med en lærer og med dine forældre. Hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre, kan det være, at du har en storesøster eller en storebror, du taler godt med? Det kan også være en moster, en bedstemor eller måske en venindes mor?
Du er også meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen 116111, hvis du er lidt i tvivl om, hvem du kan tale med. Man er anonym, når man ringer herind, og det er gratis. Du kan også skrive til Chatten, hvis du har mere lyst til det.
Jeg håber, at du finder mod til at snakke med en voksen, for det er ikke i orden, at du bliver drillet. Jeg kan godt forstå, at One Direction er dine idoler – og du er bestemt ikke alene om at være fan af dem, så der er i hvert fald mange børn derude, der deler din interesse for gruppen.
De aller bedste hilsner
BørneTelefonen