Brev
Onde tanker om mig selv
Hej.
Jeg er en pige på 15 år. Jeg går i 8 klasse. Jeg føler at alle dømmer mig for hvordan jeg opfør mig og hvad jeg siger. I timerne rækker jeg aldrig hånden op fordi jeg ved at dem i klassen vil tænke at jeg er dum og når jeg først endelig siger noget, så siger de nogle gange at jeg er dum og griner så.
På ask.fm har jeg også fået 2-5 beskeder om at jeg aldrig siger noget i timen og det jeg lukker ud er bare dumt og de siger jeg ikke laver noget i timerne og jeg er så blank. Jeg har det svært i timerne for jeg er overhovedet ikke klog. Jeg prøver virkelig på at virke klog nogle gange men det hjælper ikke. De finder ud af at jeg er uklog.
Mine veninder er også gået fra mig efter at jeg havde fået en kæreste, som så er min eks i dag. Så nu har jeg ingen veninder at være sammen med. Der er måske lige en person, men føler også bare at hun dømmer mig totalt og ikke vil være sammen med mig, så jeg holder mig fra hende. De andre piger føler jeg også dømmer mig.
Jeg husker alt det pigerne bagtaler om andre og så prøver jeg at lade vær med at være ligesom dem som bliver bagtalt. Prøver at holde mig fra pigerne, men også fordi jeg ikke magter dem.
Efter at pigerne var gået fra mig, gik jeg over til drenge istedet. Men efter nogle uger forlod de mig lidt ligesom pigerne gjorde. Det er ikke fordi jeg har gjort dem noget overhovedet!
I dag har jeg én god ven jeg snakker med i klassen og frikvarterende, men magter ham ærligtalt ikke, men er sammen med ham fordi jeg ikke ved hvem jeg ellers skal være sammen med.
Jeg tænker også hele tiden onde tanker om mig selv som f.eks. at jeg er dum eller grim. Jeg hørt flere gange at jeg er for tynd, men jeg kan simpelthent ikke tage på selv om jeg spiser meget usundt, men alligevel spiser jeg faktisk heller ikke så meget, fordi jeg ikke har lyst når jeg får mad. Jeg vil gerne have lidt fedt på hofterne.
Jeg synes det er så akavet når drenge opdager at jeg er tynd. Bare hvis de holder om mig kan de mærke mine ribben. Men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for at komme væk med de onde tanker?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er rigtig godt du har skrevet, for der skal helt klart gøres noget ved det der foregår i din klasse.
Det lyder som om, du er ramt af et rigtig dårligt miljø i din klasse, hvor der helt tydeligt foregår mobning. Noget af det grimme ved mobning er, at dem der bliver mobbet mister troen på sig selv og bliver usikker på deres eget værd. Det tænker jeg er sket for dig. Du skriver, at du har onde tanker om dig selv og får at vide, at du er tynd og at du godt kunne tænke dig at få noget fedt på kroppen. Du skal passe på med, at du ikke kommer til at tænke dårligt om dig selv, fordi andre opfører sig grimt overfor dig.
Det er ikke dit ansvar, at mobningen bliver stoppet. Det er skolens lærere og ledelse, der skal sørge for, at der er et trygt miljø i den enkelte klasse og på hele skolen. Når du fortæller, at du modtager beskeder om, at det du siger, er dumt, at du ikke laver noget og at du er blank, så er dem der skriver beskederne gået langt over stregen og det skal stoppes. Er der nogle voksne der ved, hvad der foregår? Hvad med lærerne på skolen eller dine forældre? Det er vigtigt, at du ikke går med de oplevelser alene. Det skal siges højt, så problemet ikke er dit men de voksnes. Tror du, at det vil være muligt for dig at tale med fx dine forældre i første omgang? Hvis du synes det er svært, er der så nogen, der kan hjælpe dig? Har du fx nogen søskende, som kan hjælpe? Du og dine forældre kan så sammen tage fat i lærerne og fortælle dem, hvad der foregår.
Det kan også være en mulighed at tale med skolens sundhedsplejerske. Sundhedsplejersken skal være med til at sørge for, at der er en god trivsel på skolen. Hun er vant til at tale med børn og unge om både sundhed men også trivslen. Kender du skolens sundhedsplejerske? Hvis du ikke ved, hvornår hun er på skolen, så kan du spørge på skolens kontor. Hun kan sikkert også give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Jeg bliver nysgerrig efter, om der kan være nogle elever fra andre klasser, som du kunne blive gode venner med? Har du overvejet det? Det er jo også muligt at finde rigtig gode venner andre steder end i skolen. Har du fritidsinteresser? Hvis du har det, så er der måske nogle søde piger eller drenge, som du kunne blive gode venner med. Hvis du ikke har fritidsinteresser, så kunne du jo overveje at begynde at gå til noget? Hvad med noget sport eller noget på Ungdomsskolen?
Du skriver, at du er uklog. Jeg tænker at du er super klog. Du reagerer på, at blive dårligt behandlet. Du forsøger at danne venskaber med drengene. Du forsøger at holde dig fra pigerne. Det er da alt sammen super godt tænkt. Klogskab er ikke bare at kunne sige noget fagligt i timerne.
I mit svar til dig har jeg skrevet om to muligheder: at få stoppet mobningen og finde nogle venner i andre klasser eller helt uden for skolen. Jeg tænker, at det vigtigste er, at mobningen bliver stoppet. Selv om du finder andre venner, så vil det være skidt for dig at gå i en klasse, hvor der foregår mobning. Det er hverken godt for dig eller nogle af de andre i din klasse.
De kærligste tanker fra BørneTelefonen