Onde tanker om mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Det er rigtig godt du har skrevet, for der skal helt klart gøres noget ved det der foregår i din klasse.

Det lyder som om, du er ramt af et rigtig dårligt miljø i din klasse, hvor der helt tydeligt foregår mobning. Noget af det grimme ved mobning er, at dem der bliver mobbet mister troen på sig selv og bliver usikker på deres eget værd. Det tænker jeg er sket for dig. Du skriver, at du har onde tanker om dig selv og får at vide, at du er tynd og at du godt kunne tænke dig at få noget fedt på kroppen. Du skal passe på med, at du ikke kommer til at tænke dårligt om dig selv, fordi andre opfører sig grimt overfor dig.

Det er ikke dit ansvar, at mobningen bliver stoppet. Det er skolens lærere og ledelse, der skal sørge for, at der er et trygt miljø i den enkelte klasse og på hele skolen. Når du fortæller, at du modtager beskeder om, at det du siger, er dumt, at du ikke laver noget og at du er blank, så er dem der skriver beskederne gået langt over stregen og det skal stoppes. Er der nogle voksne der ved, hvad der foregår? Hvad med lærerne på skolen eller dine forældre? Det er vigtigt, at du ikke går med de oplevelser alene. Det skal siges højt, så problemet ikke er dit men de voksnes. Tror du, at det vil være muligt for dig at tale med fx dine forældre i første omgang? Hvis du synes det er svært, er der så nogen, der kan hjælpe dig? Har du fx nogen søskende, som kan hjælpe? Du og dine forældre kan så sammen tage fat i lærerne og fortælle dem, hvad der foregår.

Det kan også være en mulighed at tale med skolens sundhedsplejerske. Sundhedsplejersken skal være med til at sørge for, at der er en god trivsel på skolen. Hun er vant til at tale med børn og unge om både sundhed men også trivslen. Kender du skolens sundhedsplejerske? Hvis du ikke ved, hvornår hun er på skolen, så kan du spørge på skolens kontor. Hun kan sikkert også give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Jeg bliver nysgerrig efter, om der kan være nogle elever fra andre klasser, som du kunne blive gode venner med? Har du overvejet det? Det er jo også muligt at finde rigtig gode venner andre steder end i skolen. Har du fritidsinteresser? Hvis du har det, så er der måske nogle søde piger eller drenge, som du kunne blive gode venner med. Hvis du ikke har fritidsinteresser, så kunne du jo overveje at begynde at gå til noget? Hvad med noget sport eller noget på Ungdomsskolen?

Du skriver, at du er uklog. Jeg tænker at du er super klog. Du reagerer på, at blive dårligt behandlet. Du forsøger at danne venskaber med drengene. Du forsøger at holde dig fra pigerne. Det er da alt sammen super godt tænkt. Klogskab er ikke bare at kunne sige noget fagligt i timerne.

I mit svar til dig har jeg skrevet om to muligheder: at få stoppet mobningen og finde nogle venner i andre klasser eller helt uden for skolen. Jeg tænker, at det vigtigste er, at mobningen bliver stoppet. Selv om du finder andre venner, så vil det være skidt for dig at gå i en klasse, hvor der foregår mobning. Det er hverken godt for dig eller nogle af de andre i din klasse.

De kærligste tanker fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?