Brev
Onde kommentarer om mig…..;(
Hej bb;)
Jeg er en pige på 12 år som har et rigtigt dorligt selvværd. Jeg føler at jeg Er tyk, grim, at jeg altid gør ting forkeret og at de fleste hader mig. Jeg får kommentarer i skolen om mine urenheder, selv om der er få af dem, mit udsende og at jeg har dobbelt hage, når jeg kigger ned.
Når jeg er i skole prøver jeg at være “glad”, selvom jeg ikke er det. Jeg siger gode ting om mig selv, som: Det er jeg mega prof til, som jeg for det lidt bedre af. Men det er “små ting” som nogle siger engang imellem, og nogle gange for sjov, men hver gang jeg for noget at vide tænker jeg på det hele dagen;(
jeg har dog nogle Rigtig gode vendiner som siger at jeg er den jeg er og at der er intet galt med mig, men de ting jeg har blevet mobbet med gennem livet sidder stadig i mig, selv om det er for flere år siden. De “små” kommentar som jeg for lige pt. For mig til at tænke på de “små ting” jeg blev mobbet med.
Jeg Er begyndt på at ikke spise i skolen, jeg siger at jeg glemmer madpakken, men det er mest fordi at jeg ikke vil tage på. Jeg får det dårligt når jeg spiser usundt, i det hele taget når jeg spiser “mad”. Jeg springer nogle gange over morgen maden og aftensmaden.
Jeg hved hodt at det er meget usundt, men jeg er så småt ved at begynde på ikke at spise:(
Beskrivelse af mig:
Briller.
Bøjle.
Små urenheder.
152 cm.
49-50kg.
Jeg håber i kan give mig et råd, men jeg ved ikke hvilket råd jeg leder efter:(
Hilsen: pigen som har et dårligt selvværd;(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er rigtigt, at man godt kan gå og blive meget ked af nogle små ting, hvis ikke man taler med nogen om sine følelser, så det er rigtig godt, at du har skrevet herind.
Hvor er det dejligt, at du har nogle gode og ikke mindst kloge veninder, som kan fortælle dig, at der intet er galt med dig, for det er der ikke. Alle mennwsker har dobbelthage, når de kigger ned, og ligeså er urenheder også noget, de fleste mennesker kommer igennem på et tidspunkt i livet. Det er de små "skønhedsfejl", der gør os menneskelige. Vi har alle små skønhedsfejl, ingen er perfekte.
Jeg kan forstå, at du i skolen forsøger at skjule, at det kan gå dig på, og derfor prøver at være glad hele tiden? Men det er altså også ok ikke at være glad hele tiden. Det er der ingen mennesker, der er. Det er i stedet vigtigt at sætte grænser og fortælle de andre, når det ikke længere er sjovt. Det kan være, at dine klassekammerater måske tror, du synes det er sjovt, og det måske er derfor, de bliver ved?
Nogle gange kan man bare få så mange dumme kommentarer fra andre, at man til sidst tror på det, de siger. Lige nu er du begyndt at springe måltider over, selv om du faktisk kan mærke, at det ikke er sundt. Det er godt, at du reagerer på den følelse nu, og at du beder om hjælp. Du behøver ikke at gøre alle folk glade, og du skal huske, at man altid kan sige fra. Hvis ikke man kan lide at sige det direkte, så er det også helt okay at fortælle det til en voksen, som så kan hjælpe.
Når man har oplevet at blive mobbet, er det rigtig vigtigt, at man får snakket med især nogle voksne, så de kan hjælpe en til at forstå, at det ikke er en selv, der er noget galt med. Du skriver "de små kommentarer" og "..selvom der er få af dem" (kommentarer). Men selv om det er små kommentarer hist og her, kan de jo være rigtige ubehagelige og gøre smadder ondt alligevel. Har du mon fortalt nogle voksne om de her kommentarer? Jeg tænker, at det måske kunne være godt at fortælle enten din mor/far eller måske din klasselærer? Det er faktisk din klasselærers ansvar, at dine klassekammerater ikke går og gør dig trist.
Jeg håber, du vil overveje at fortælle det her til en sød voksen. Hvis det er svært at få hul på en samtale, kan du starte med at vise dit brev frem, for du er rigtig god til at forklare, hvordan du har det på skrift.
Mange hilsner
BørneTelefonen