Brev
Øgenavne
Hej BørneTelefonen.
Jeg er næsten lige startet på en ny skole og jeg har egentlig haft det fint det, men så på et tidspunkt var der en af mine veninde som begyndte at sige til alle de ‘populære’ at jeg onanerede og jeg ved godt det er normalt og sådan men det gør jeg ikke så det er sådan lidt træls at alle tror det. Jeg havde fået det fint nok med at folk troede jeg gjorde det indtil at de begyndte at kalde mig finger-(mit navn) selfølgelig var det lidt træls og det gjorde mig lidt ked af det men jeg kom over det og troede de havde glemt det men nu begynder de at sige det igen og idag sagde en “ej her lugter” også sagde en anden “det er sikkert fordi finger-(mit navn) er her” ham drengen der sagde gav mig en High five bagefter som ‘undskyldning’ tror jeg. Der er også nogen som ikke gider røre mig fordi de er bange for at få de bakterier på sig…
Hvad skal jeg gøre for at få dem til at stoppe? Fordi jeg gider heller ikke virke ‘barnlig’ ved at sige jeg bliver ked af det og jeg ikke synes det er sjovt. Håber i kan hjælpe
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev. Det bare så godt, at du har haft mod til at skrive ind til os og fortælle om det, du oplever på din nye skole.
Det lyder rigtigt ubehageligt, det du har været udsat for. Alle børn og unge har brug for og ret til at føle sig trygge og accepterede, og derfor kan jeg godt forstå, hvis du synes, det er svært at være dig lige nu.
Det du er udsat for er mobning. Du skal vide, at det ikke er dig, der er noget galt med – men det fællesskab, som du er en del af, der ikke fungerer, som det skal. Det er usundt, ikke kun for dig – men for alle i det. Det betyder også, at havde du ikke været der, så var mobningen bare gået ud over en anden. Derfor skal det stoppes med det samme.
Det varmer mit hjerte, at der var en af drengene, der gav dig high five som et tegn på, at de gik over stregen med deres mobning, som du så fint beskriver. Også selvom det ikke retfærdiggør hans opførsel!
Det er i forvejen en stor omvæltning og hårdt at skifte skole. Måske din lærer godt er opmærksom på det, og I taler lidt om det? Ellers synes jeg at du skal spørge om I lige kan tale sammen i 10 min. om din opstart. Her ville det være rigtig oplagt at fortælle om det der foregår.
Hvordan ville det være for dig at snakke med din lærer om, hvordan du har det og bede læreren om hjælp til at få det stoppet? Det kunne læreren gøre ved at lave et tema i klassen om, hvordan man behandler hinanden. Det behøver ikke at handle om dig, men mere hvad er det for en kultur, vi har i klassen.
Du skal derfor ikke se på det som “barnligt” at du taler højt om det der sker. Tværtimod vil det være en kæmpe hjælp for hele klassen, at du tør åbne op om det.
Tit er der flere i klassen, der har det dårligt, når nogen bliver mobbet og ikke trives. Men de har ikke det samme mod som dig til at bede om hjælp. Det handler om kulturen i klassen, og skolen har ansvaret for, at der er plads til alle. Det er vigtigt læreren ved besked om, at der er et problem, for at de kan gøre noget.
Hvis det er for svært for dig at snakke med din lærer alene, er der måske en voksen, du kan få til at hjælpe dig med at få snakket med din lærer. Kender dine forældre noget til det? Taler I om hvordan det er at gå i den nye klasse?
Du kan bruge dit brev og svaret til os som en støtte, når du skal tage det næste skridt mod hjælp.
Det kan måske også hjælpe dig at besøge vores hjemmeside, hvor du kan få råd eller læse breve fra andre børn, der oplever eller har oplevet at blive mobbet. Du kan komme direkte derind, hvis du bruger det her link: Mobning.
Ved at skrive herind, har du allerede vist stor mod.  Husk på, at mobning aldrig er okay, og at det aldrig er din skyld, at du bliver mobbet. Det er lærerens ansvar. Jeg håber bare du vil bruge det mod du allerede har vist ved at skrive herind, til at få talt med din lærer, så hele klassen kan få et bedre fællesskab.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.