Brev
Nøgenbilleder
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige, som har været så dum at sende nøgenbilleder.
Dem jeg har sendt dem til har så sendt dem videre, og bange mennesker har dem.
Folk har lavet grupper på Facebook hvor de deler nøgenbilleder af mig.
Det værste er bare at jeg ikke kan stoppe. Jeg føler at jeg skal have en anderkendelse hele tiden.
Har du/I nogen ideer til hvad jeg kan gøre? Det bider mig nemlig i røven hvis jeg fortsætter.
KH Den skræmte pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder rigtig ubehageligt, at de nøgenbilleder af dig er blevet lagt ind i facebook grupper og delt mellem mange mennesker. Nogle gange kan tingene godt løbe lidt løbsk - især med deling af billeder. Så selv om du skriver, at du har brug for anerkendelse, så lyder det alligevel om om, du helst ville have de billeder fjernet igen? Og måske finde en anden måde at få den anerkendelse på?
I første omgang tænker jeg, at det kunne være en god ide at få billederne fjernet fra de facebook grupper, så de ikke bliver delt endnu mere. For selv om du måske for positive kommentarer for dem lige nu, kan der også ske det, at billederne kan blive brugt imod dig. Her på BørneTelefonen taler vi med mange unge, der har oplevet at blive truet til at gøre forskellige ting, fordi en fremmed havde et nøgenbillede af dem - og truede med at sende det til deres familie, venner osv. Der er også nogle, som er nervøse for, om billederne af dem kan blive solgt videre - f.eks på pornosider for voksne. Det kan være lidt skræmmende - og klamt - at tænke på, at ens billeder kunne havne sådan et sted.
Når du skal have fjernet billederne fra Facebook grupperne, kan du anmelde billederne ved at bruge de muligheder, der kommer frem, når man klikker på hvert billede. Der har du mulighed for at anmelde hvert billede. Derudover kan du også skrive til Facebook via deres support værktøj (oppe i hjørnet ved login osv). Nu ved jeg jo ikke, om dine forældre ved noget om, at der ligger nøgenbilleder af dig i grupperne på Facebook? For det er ofte en rigtig god ide at få hjælp fra en voksen, når man skal anmelde ting.
Hvis billederne ikke bliver fjernet fra Facebook, eller de dukker op andre steder, synes jeg, du skal anmelde det til politiet. Det er nemlig ulovligt, når andre lægger dine billeder op - også selv om du har sendt billederne til dem. Så det kan være en god ide at anmelde det til politiet, hvis man vil være sikker på, at billederne ikke bare bliver delt igen. Tror du, at du kan få en voksen til at hjælpe dig med det?
Det er helt naturligt, at man har brug for at blive anerkendt. Det har alle mennesker. Måske kan du sætte dig ned og lave en liste over mulige måder at opnå anerkendelse på. Noget du gøre dig umage med og fokusere på, fremfor at sende billeder. Det kan fx være, at du vil opnå anerkendelse gennem at være en god ven/veninde – en der er omsorgsfuld, hjælpsom og som tænker på andre. Det kan være, at du vil blive rigtig god til noget – fx at tegne, spille et instrument eller en sportsgren. Der er mange muligheder. Det handler bare om at finde dét, der passer til lige dig. Måske du kan snakke med en voksen, det kunne fx være en af dine forældre eller en anden, du har tillid til, om hvordan du kan opnå anerkendelse på andre måder. Det kan også være en god veninde. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver om det. Vi kan også hjælpe dig med, hvordan du kan anmelde det, hvis det virker uoverskueligt.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen