Nøgenbilleder

Hej Børnetelefonen.

Jeg er en pige, som har været så dum at sende nøgenbilleder.

Dem jeg har sendt dem til har så sendt dem videre, og bange mennesker har dem.

Folk har lavet grupper på Facebook hvor de deler nøgenbilleder af mig.

Det værste er bare at jeg ikke kan stoppe. Jeg føler at jeg skal have en anderkendelse hele tiden.

Har du/I nogen ideer til hvad jeg kan gøre? Det bider mig nemlig i røven hvis jeg fortsætter.

KH Den skræmte pige

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det lyder rigtig ubehageligt, at de nøgenbilleder af dig er blevet lagt ind i facebook grupper og delt mellem mange mennesker. Nogle gange kan tingene godt løbe lidt løbsk - især med deling af billeder. Så selv om du skriver, at du har brug for anerkendelse, så lyder det alligevel om om, du helst ville have de billeder fjernet igen? Og måske finde en anden måde at få den anerkendelse på?

I første omgang tænker jeg, at det kunne være en god ide at få billederne fjernet fra de facebook grupper, så de ikke bliver delt endnu mere. For selv om du måske for positive kommentarer for dem lige nu, kan der også ske det, at billederne kan blive brugt imod dig. Her på BørneTelefonen taler vi med mange unge, der har oplevet at blive truet til at gøre forskellige ting, fordi en fremmed havde et nøgenbillede af dem - og truede med at sende det til deres familie, venner osv. Der er også nogle, som er nervøse for, om billederne af dem kan blive solgt videre - f.eks på pornosider for voksne. Det kan være lidt skræmmende - og klamt - at tænke på, at ens billeder kunne havne sådan et sted.

Når du skal have fjernet billederne fra Facebook grupperne, kan du anmelde billederne ved at bruge de muligheder, der kommer frem, når man klikker på hvert billede. Der har du mulighed for at anmelde hvert billede. Derudover kan du også skrive til Facebook via deres support værktøj (oppe i hjørnet ved login osv). Nu ved jeg jo ikke, om dine forældre ved noget om, at der ligger nøgenbilleder af dig i grupperne på Facebook? For det er ofte en rigtig god ide at få hjælp fra en voksen, når man skal anmelde ting.

Hvis billederne ikke bliver fjernet fra Facebook, eller de dukker op andre steder, synes jeg, du skal anmelde det til politiet. Det er nemlig ulovligt, når andre lægger dine billeder op - også selv om du har sendt billederne til dem. Så det kan være en god ide at anmelde det til politiet, hvis man vil være sikker på, at billederne ikke bare bliver delt igen. Tror du, at du kan få en voksen til at hjælpe dig med det?

Det er helt naturligt, at man har brug for at blive anerkendt. Det har alle mennesker. Måske kan du sætte dig ned og lave en liste over mulige måder at opnå anerkendelse på. Noget du gøre dig umage med og fokusere på, fremfor at sende billeder. Det kan fx være, at du vil opnå anerkendelse gennem at være en god ven/veninde – en der er omsorgsfuld, hjælpsom og som tænker på andre. Det kan være, at du vil blive rigtig god til noget – fx at tegne, spille et instrument eller en sportsgren. Der er mange muligheder. Det handler bare om at finde dét, der passer til lige dig. Måske du kan snakke med en voksen, det kunne fx være en af dine forældre eller en anden, du har tillid til, om hvordan du kan opnå anerkendelse på andre måder. Det kan også være en god veninde. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver om det. Vi kan også hjælpe dig med, hvordan du kan anmelde det, hvis det virker uoverskueligt.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.