Brev
Mobning
Kære BB
jeg har skrevet ind 6 gange med noget andet og har ikk fået svar så håber i svare
jeg er en pige på 11år der er blevet mobbet igennem 3 måneder Jeg er blev kalt for fx. Fede ko Grimme lude din mongol jeg er blev slået med en hammer 4-5 gange
min taske har ligget udenfor hvor der er nogen der har kastet den ind i en busk
jeg er blevet kastet med maling på jeg havde fået af vide at hvis jeg sagde noget fik jeg tæsk jeg løb ned i klassen og låste mig inde på toilet det var det længst frikvarter jeg havde haft
jeg havde så mange smerter i min mave jeg kunne ikke sætte mine ben på den skole igen derfor havde jeg sat inde på Banegården til kl. 8 så tog jeg bussen hjem igen
jeg fik mere og mere ondt i min mave så min far tog mig med til lægen fik taget nogen blod prøver og noget forskelligt de kunne ikk finde en forklaring så sendte mig vider til børneafdelinge hvor jeg her efter skulle havet taget andre prøver
de kunne ikk finde noget så blev sent ned til en kikkert oprasjon der ku de ikk finde noget så til sidst fik vi en forklaring på det det var angst
så nu er jeg flyttet skole og det går rigtigt rigtig godt men nogen for min gamle klasse sender nu breve hvor der en hel masse sedler i hvor der står tag dog dit liv. Fede ko Og en hel masse andet
jeg stod foran spejlet og kom i tanke om jeg skulle tage mit eget liv håber i kan hjælpe mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Tusinde tak for dit mod til at sende endnu brev til os. Jeg beklager meget, at vi ikke har svaret dig på dine tidligere breve, men vi kan desværre ikke nå at svare på alle de breve, som vi får. Jeg er så glad for, at jeg nu kan svare på dit brev. Og jeg håber, at det kan hjælpe dig.
Hvor er det bare godt at du fik stoppet dig selv, da du stod foran spejlet og kom i tanke om, at du kunne tage dit eget liv. Det er så flot gået, at du stoppede op og at du fik skrevet det her flotte og lange brev. Det bliver jeg simpelthen så imponeret over at læse! Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig videre og vil i mit svar til dig, komme med to forslag til, hvad du kan gøre. Men jeg vil også huske dig på, at hvis ingen af de muligheder jeg nævner, er gode for dig, så må du endelig give andre mulighed for at hjælpe dig.
Der er ingen, som skal gå rundt og have de tanker og ingen, som har fortjent at blive behandlet, som du bliver behandlet af dem på din gamle skole. Det er så vigtigt, at den angst, som har sat sig i din mave, ikke får lov til også at give dig sådan nogle ubehagelige tanker. Det måtte jeg lige skrive, inden jeg kommer med mine forslag.
Første forslag til en hjælp er at vise de breve, som du har fået fra dem på den gamle skole til en voksen. Hvis du allerede har gjort det, hvad skete der så? Det er jo sådan at de voksne har pligt til at tage det du har været i gennem meget alvorligt. Mobning, vold og tyveri det er ikke lovligt i Danmark og det skal de voksne få stoppet. Kunne du tale med din far om brevene? Så han kan tale med skolelederen på den gamle skole eller en SSP konsulent på kommunen? For de elever skal stoppes, og det skal de voksne sørge for.
Du skriver at det går godt på din nye skole. Har du en lærer eller pædagog der, som du har det godt med, som du vil kunne vise brevene til og ringe til din gamle skole om det?
Du skal vide,  at jeg sagtens kan forstå, at det er svært for dig. Alle mennesker, vil blive påvirket af at få sådan nogle breve. Det er naturligt, at blive ked af det. Ligesom det var så godt, at du blev på banegården den dag og tog bussen hjem igen. Det var bare så godt, at din angst i din mave sagde stop og fortalte, at du skulle et andet sted hen og gå i skole. På den måde kan angsten også hjælpe med til at fortælle, hvad der er ok og ikke ok. Jeg kan godt forstå, at du var bange og det er bare så godt, at du er et andet sted nu. Men hvis de stadig sender dig breve, så skal de stoppes og du skal have nogle voksne til at hjælpe dig.
Mit andet forslag er, at du først bliver nød til at tænke på dig selv, før du gør noget ved brevene, som du har fået. Nogle gange må man samle kræfter og sørge for, at angsten og de ubehagelige tanker ikke er for store. Det kunne du gøre ved at tale om de her ubehagelige tanker om at tage dit eget liv med nogle, som kan lytte og være der for dig. Du skriver, at du fik ad vide på hospitalet, at du havde angst. Hvad hjalp dig bedst til at komme af med den voldsomme mavepine? Kunne du gøre noget af det samme nu? Har du mon en voksen (en i din familie, en lærer fra skolen, en nabo eller en pædagog fra fritidshjemmet), som du kunne fortælle det til, som kunne hjælpe dig med at få dig på andre tanker og tale om, hvorfor at sådan nogle tanker kommer til dig? Det kan være godt at få ubehagelige ting ud af sin mund og give sig lov til at være bange og ked af det sammen med andre.
Jeg håber virkelig, at den eller de voksne som du vælger tager det her alvorligt. De har pligt til det og ansvar for, at du får det bedre! Det kan du sige til dem, at BørneTelefonen har fortalt dig.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. For jeg håber bare så meget, at du får det bedre og kan bruge alt dit mod og seje energi, på at leve et godt og trygt liv uden de her ubehagelige og forfærdelige ting, som de andre udsætter dig for.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller sms’e til BørneTelefonene på 116111. Vi tager telefonen og svare på sms'er fra kl. 11 om formiddagen til kl. 23 om aftenen.
Jeg er så glad for at dit brev kom igennem og at jeg fik lov til at svare på det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen