Brev
Mobning, tæt på selvmord
Hej,
jeg kan ikke kigge svarene igennem vis det her er blevet svaret på før da jeg har ret travlt med at hjælpe. Spørgsmål/Problem Jeg har den her lillebror som vi kalder L, L elsker skolen rigtigt meget med en dreng vi lige kalder W er rigtig ond og sparker, slår, river og mange mange andre ting ved L, Lkan snart ikke klare mere, L er blevet bange for skole L er hele tiden sur og tvær, og mig og min familie er blevet rigtig bekymret for L.
M (anden lillebror) prøver at hjælpe L sammen med D (ven) dog lykkes det ikke rigtig, så L er ved at havne der ude i hvor jeg engang har været (en anden historie) og er ved at blive det man kalder selvmordskandidat/selvmordsbarn, da L er virkelig tæt på det. Så ville bare høre hvad L og familien (inklusiv mig) kan gøre for at L kan lide skolen og ikke blive mobbet af W.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 15 år
Tak for dit brev. Jeg synes det var fint, at du skrev, for det er selvfølgelig ikke ok at W sparker og slår. Og ingen har fortjent at være bange for at gå i skole.
Du fortæller, at W er efter din bror, og at din bror snart ikke kan klare mere. Det lyder på sit brev som om både du og din anden bror har prøvet at få W til at stoppe. Jeg synes, det er flot, I har prøvet at løse det selv, og det fortæller mig, at du og dine søskende passer godt på hinanden.
Jeg tænker bare, at nogle gange er man alligevel nødt til at have de voksne til at hjælpe…? Har I prøvet at sige noget til gårdvagten? I kunne også prøve at sige det til din brors klasselærer eller en anden lærer, som du føler dig tryg ved? Du kunne måske vise dette brev, det gør det nogen gange lettere at fortælle, når du har et konkret brev at snakke ud fra? De fleste lærere vil gerne vide, hvordan eleverne har det, og hvis der er mobning har de pligt til at gøre noget ved det og sørge for, at det bliver rart for alle at være i klassen. Der er faktisk en lov om, at alle skoler skal have et antimobbe-program, så det findes der garanteret også på din skole?
Du skriver ikke, om I har talt med jeres forældre om det.. Jeg synes måske, det ville være en ide at prøve at tale med dem, hvis I har en mod på det? Måske er de slet ikke klar over, hvor ked af det I er? Måske de også har kunnet mærke på jer, at noget har trykket jer, de har bare ikke kunnet finde ord eller en måde at få jer til at fortælle, hvad der går jer på? Og det går jer jo virkelig på, hvis både du og din bror begynder at overveje selvmord på grund af det.
Jeg tænker i hvert fald, at det du beskriver er meget alvorligt, så jeg håber virkelig, at du kan komme i tanke om voksne i din nærhed, som du kan henvende dig til og søge hjælp hos.
Du er også meget velkommen til at skrive til BørneChatten eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne rådgivere du kan snakke videre med. Måske de kan hjælpe dig videre og hjælpe dig med at finde frem til, hvilken voksen, du kan søge hjælp hos.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!