Brev
Mobning pga. lille penis
Det hele begyndte da de andre drenge så min penis i 3.klasse og de begyndte at kalde mig navne for det.
Nu i 7.klasse er den stadig ret lille, og jeg er endda nået dertil hvor jeg sammenligner den.
Jeg har en gang imellem set små drenge på 2-4 år gamle hvor de har en der er større.
Hjælp mig please.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Godt du har skrevet. Jeg ved at din bekymring, er en, som du deler med mange andre drenge.
Det er meget forskelligt, hvor hurtigt vi udvikler os, og det er aldrig sjovt, at være den første med den største og heller ikke den sidste med den mindste. Der er nogle, der er rigtig hurtige i deres udvikling og der er andre, der fortsætter med, at udvikle sig langt op i puberteten.
Jeg tænker, at du nok må finde din tålmodighed frem, selv om jeg godt ved, at det kan være svært. For det må ikke være særlig nemt for dig, når de andre drenge driller dig, med, at din penis er lille. Jeg kan godt forstå, drilleriet går dig på, og jeg synes, det er rigtig godt, at du har skrevet her til brevkassen. Jeg kan sagtens sige til dig, at du skal være ligeglad, i hvert fald udadtil, men selvfølgelig bliver du ked af det indeni, når de andre driller dig. Det kan jeg godt forstå, men du skal vide, at jeg stødt på dit problem mange gange før. Der er mange drenge og piger (med for små og store bryster), der oplever præcis det samme. Det hjælper selvfølgelig ikke dig lige nu og her, at vide, at der er mange, der har det ligesom dig. Ofte er det arveligt, om man kommer tidligt eller sent i puberteten, så måske har din far oplevet, det samme som dig? Måske kan du tale med ham om hvornår han kom i puberteten, eller måske er der mulighed for at sundhedsplejersken på din skole underviser hele klassen omkring pubertet og udvikling i det hele taget? Det vil hjælpe jer alle, med at finde lidt ro i den periode af livet som I er på vej til.
De fleste som kommer i puberteten oplever først, at deres højde tager nogle store ryk, hvor man fx hvor vokser 10 - 15 cm på et år. Det er det samme som gør sig gældende for penis, (bare i færre cm) så kroppen og penis udvikling følges ad. De fleste kommer i puberteten når de er mellem 12 og 15 år, så hvis du ikke er kommet i puberteten endnu, så kan str. på penisser være fra 5 - 10 cm i strakt eller stiv tilstand fra rod til spids. Faktisk er det sådan at en dreng på 4 og en dreng på 12 år kan have samme længde penis, fordi penis først vokser i puberteten. Det er altså først når puberteten er i gang, at der sker noget, og det er typisk ved 12 - 13 års alderen, hvor penis begynder at vokse et par cm om året, og herefter er det omkring 1/2 -1 cm pr. år. indtil man er voksen. Men, husk igen der er forskel på hvornår vi kommer i puberteten og hvor hurtigt og hvor meget vi vokser - vi er forskellige.
Jeg tænker, at når de andre mobber dig, så er det nok fordi, de er usikre og nervøse for deres egen udvikling. Ligesom vi får rigtig mange breve fra drenge, der kommer hurtig i puberteten, så får vi også mange breve fra drenge, der er bekymrede og flove, fordi de ikke udvikler sig så hurtigt som andre. Derfor så er jeg temmelig sikker på, at de drenge, der mobber dig, nok er drenge, der er bekymrede for, om de mon nogensinde selv vil komme i puberteten eller fordi de var de første. Det kan være irriterende og belastende, men der er ikke noget, du kan gøre ved hvornår puberteten kommer. Hvis du har mod på det, kan du måske tale med din lærer om det? Måske har du ikke lyst til at fortælle hvad det præcist handler om, men man kan sagtens tale sammen i klasse om, ikke at drille og hvad der skal til for at alle har det godt og trives.
Det er måske ikke megen hjælp, jeg kan give dig. Det er forståeligt, det går dig på, for lige nu er du i en periode, hvor du føler dig anderledes. Måske kan det være en hjælp for dig, at besøge www.sexlinien.dk, hvis du kunne tænke dig at få mere rådgivning og finde mere viden om, fx. hvornår en penis udvikler sig mest. Du kan også ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116 111, eller logge på Chatten hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Det er gratis og anonymt.
Bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!